In april 2020, toen duidelijk was dat er sprake was van een wereldwijd pandemie, kocht Verizon $400 miljoen BlueJeans Network, een ”trusted enterprise-grade video conferencing and event platform”. Iets meer dan een maand terug sijpelde door dat de stekker uit deze dienst wordt getrokken. Er is geen koper gevonden en in de boeken zal de waarde op $0 komen te staan.
Onnodige dienst
Waarom deze dienst zo ongekend hard is geflopt, daar hebben tal van Amerikaanse journalisten en beursanalisten wel een mening over. Erg heerst consensus dat deze dienst, die eerder bestond dan Zoom, te klein, te laat en te onduidelijk was, dus onnodig.
Toen iedereen begin 2020 een thuiswerkplek moest gaan inrichten was er een grote vraag naar aanbod. Zoom had in Amerika al een behoorlijke bekendheid en dat gold ook voor Webex, Teams en Google. Het imago en de aanpak van elk van deze aanbieders was echter niet iets waar telco’s als Verizon blij mee waren.
Telco’s in Amerika zijn meesters in het uitbouwen en uitbuiten van een eigen walled garden. Dat er externe partijen, buiten de telco’s om “iets” met de klanten doet wordt gewantrouwd. Het liefst wil men een exclusieve deal en als dat niet lukt dan maar een eigen kloon.
Nu is Verizon best een grote speler, maar zelfs in Amerika zijn er zat ondernemers, overheden en particulieren die er geen zaken mee doen. De pandemie maakte al snel duidelijk dat aan schaalgrootte en internationale acceptatie van een dienst andere eisen werden gesteld.
Walled Garden
BlueJeans was tijdens de koop al kleiner dat de genoemde concurrenten. Alle ideeën over groeien onder de vleugels van een sterke moeder met een krachtig marketing apparaat leken leuk, maar de markt had totaal andere zorgen aan het hoofd dan weer een nieuwe dienst accepteren. Dat die dienst ook op meerdere manieren een plek moest krijgen in een walled garden speelde ook een rol.
Voorbeeld van het laatste is de melding dat het dataverkeer van de dienst voor sommige mobiele abonnees van het bedrijf buiten de bundel zou blijven. Zoiets is in de EU vanwege de regels rond netneutraliteit niet toegestaan, in Amerika wel en zo proberen telco’s dus klanten aan zich te binden. Dit bleek een proefballon te zijn en zo waren er wel meer voorstellen die doorsijpelden naar de vakpers.
Het signaal dat daarmee werd afgegeven was dat Verizon vooral zoekende was naar een manier om BlueJeans groter, beter, bekender en winstgevender te maken. Stuk voor stuk valide redenen, maar tijdens een pandemie waren dat signalen waar gewoon niemand op zat te wachten. De concurrentie bij de telco’s volgden het voorbeeld van Verizon dan ook niet. Door die partijen is er geen Zoom-kloon gekocht of ontwikkeld. Die partijen telden de knopen en zagen dat het beter was zich te richten op het faciliteren van bestaande diensten.
Impact pandemie
Na twee jaar ploeteren is Verizon daar dus ook achter gekomen. Het bijzondere is dat we in de EU helemaal niet doorhebben wat de impact van de pandemie op de Amerikaanse markt voor telefonie en internettoegang is geweest. Telco’s als KPN weten al lang dat het een illusie is veel tijd en energie te stoppen in een walled garden. De wetgever is kritisch, de markt accepteert het niet meer en de markt is handig genoeg over hekjes heen te springen.
Amerikaanse ISP’s en telco’s leefden tot de uitbraak van de pandemie met het idee dat ze groot, rijk en invloedrijk genoeg waren om een hele markt iets op te leggen. Zowel zakelijke gebruikers als consumenten hebben door massaal te kiezen voor een niet-telco online vergadertool of huiswerktool dat die vlieger niet meer op gaat.
Verizon heeft vierhonderd miljoen verbrand om daar achter te komen, de oprichters van BlueJeans zijn zonder meer de lachende winnaars. Bij Zoom, Teams, Webex en Google zullen ze de schouders hebben opgehaald, want echt last van deze exercitie hebben ze nooit gehad.