• Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Contact
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten

Enreach 1Banner_Marieke_Bita Capestone Capestone-1144x350 C-IT community

Hoe Verizon de markt voor BlueJeans totaal verkeerd inschatte

De pandemie heeft de Amerikaanse telco en isp markt veranderd

24-08-2023
blue jeans verizon
Deel op LinkedinDeel op FacebookDeel via WhatsappDeel via mail

In april 2020, toen duidelijk was dat er sprake was van een wereldwijd pandemie, kocht Verizon $400 miljoen BlueJeans Network, een ”trusted enterprise-grade video conferencing and event platform”. Iets meer dan een maand terug sijpelde door dat de stekker uit deze dienst wordt getrokken. Er is geen koper gevonden en in de boeken zal de waarde op $0 komen te staan.

blue jeans verizonAmerikaanse telco’s hebben een andere kijk op zaken doen dan de EU partijen. De eigen thuismarkt is groot en regulering door de overheid is gering. Diensten die daar een succes zijn kunnen in Nederland en elders amper voet aan de grond krijgen omdat ook de klantwensen en perceptie heel anders is. Voor BlueJeans gaat dat verhaal niet eens op, want de dienst is gewoon al op de thuismarkt geflopt. Een halfbakken poging Europese gebruikers te werven zal amper iemand zijn opgevallen.

Onnodige dienst

Waarom deze dienst zo ongekend hard is geflopt, daar hebben tal van Amerikaanse journalisten en beursanalisten wel een mening over. Erg heerst consensus dat deze dienst, die eerder bestond dan Zoom, te klein, te laat en te onduidelijk was, dus onnodig.

Toen iedereen begin 2020 een thuiswerkplek moest gaan inrichten was er een grote vraag naar aanbod. Zoom had in Amerika al een behoorlijke bekendheid en dat gold ook voor Webex, Teams en Google. Het imago en de aanpak van elk van deze aanbieders was echter niet iets waar telco’s als Verizon blij mee waren.

Telco’s in Amerika zijn meesters in het uitbouwen en uitbuiten van een eigen walled garden. Dat er externe partijen, buiten de telco’s om “iets” met de klanten doet wordt gewantrouwd. Het liefst wil men een exclusieve deal en als dat niet lukt dan maar een eigen kloon.

Nu is Verizon best een grote speler, maar zelfs in Amerika zijn er zat ondernemers, overheden en particulieren die er geen zaken mee doen. De pandemie maakte al snel duidelijk dat aan schaalgrootte en internationale acceptatie van een dienst andere eisen werden gesteld.

Walled Garden

BlueJeans was tijdens de koop al kleiner dat de genoemde concurrenten. Alle ideeën over groeien onder de vleugels van een sterke moeder met een krachtig marketing apparaat leken leuk, maar de markt had totaal andere zorgen aan het hoofd dan weer een nieuwe dienst accepteren. Dat die dienst ook op meerdere manieren een plek moest krijgen in een walled garden speelde ook een rol.

Voorbeeld van het laatste is de melding dat het dataverkeer van de dienst voor sommige mobiele abonnees van het bedrijf buiten de bundel zou blijven. Zoiets is in de EU vanwege de regels rond netneutraliteit niet toegestaan, in Amerika wel en zo proberen telco’s dus klanten aan zich te binden. Dit bleek een proefballon te zijn en zo waren er wel meer voorstellen die doorsijpelden naar de vakpers.

Het signaal dat daarmee werd afgegeven was dat Verizon vooral zoekende was naar een manier om BlueJeans groter, beter, bekender en winstgevender te maken. Stuk voor stuk valide redenen, maar tijdens een pandemie waren dat signalen waar gewoon niemand op zat te wachten. De concurrentie bij de telco’s volgden het voorbeeld van Verizon dan ook niet. Door die partijen is er geen Zoom-kloon gekocht of ontwikkeld. Die partijen telden de knopen en zagen dat het beter was zich te richten op het faciliteren van bestaande diensten.

Impact pandemie

Na twee jaar ploeteren is Verizon daar dus ook achter gekomen. Het bijzondere is dat we in de EU helemaal niet doorhebben wat de impact van de pandemie op de Amerikaanse markt voor telefonie en internettoegang is geweest. Telco’s als KPN weten al lang dat het een illusie is veel tijd en energie te stoppen in een walled garden. De wetgever is kritisch, de markt accepteert het niet meer en de markt is handig genoeg over hekjes heen te springen.

Amerikaanse ISP’s en telco’s leefden tot de uitbraak van de pandemie met het idee dat ze groot, rijk en invloedrijk genoeg waren om een hele markt iets op te leggen. Zowel zakelijke gebruikers als consumenten hebben door massaal te kiezen voor een niet-telco online vergadertool of huiswerktool dat die vlieger niet meer op gaat.

Verizon heeft vierhonderd miljoen verbrand om daar achter te komen, de oprichters van BlueJeans zijn zonder meer de lachende winnaars. Bij Zoom, Teams, Webex en Google zullen ze de schouders hebben opgehaald, want echt last van deze exercitie hebben ze nooit gehad.

Tags: UCaaS

GerelateerdeBerichten

yeastar_logo

Update voor het Yeastar P-Series-telefoonsysteem

2025/07/29

Afscheidsinterview Micha Cohen en Arthur van den Ende

2025/07/17
Volgend bericht
Engelbert_Pelster-400

Zomercolumn Engelbert Pelster: VC-mentaliteit in actie!

Uitgelichte Vacatures

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Business Administration Specialist

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Inside Sales Executive

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Pre Sales Engineer

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

Upcoming Event

NLconnect Breeduit Jaarcongres 2025

11-09-2025 - 20:00

Vision Unfold

23-09-2025 @ 13:00 , more

Smart Living Society: slimmer en vitaal thuiswonen

24-09-2025 - 19:30

Omada Solution X Partner Event 2025

10-09-2025 - 15:00

European Resilience Summit – Den Haag

14-10-2025 @ 10:00 , more
View All Events
Bekijk alle evenementen
itchannelpro logo

ITchannelPRO is hét kennisplatform voor de circa 10.000 Telecom en IT-business partners en geldt als de primaire informatiebron in het IT-kanaal in Nederland.

Overige publicaties
Circulaire IT
DatacenterWorks
InfosecurityMagazine
CloudWorks
Business & IT

Over ITchannelPRO

  • Over ITchannelPRO
  • Tip de redactie
  • Adverteren en contentmarketing
  • Nieuwsbrief
  • Abonneren
  • Adreswijziging doorgeven
  • Contact

Contact

Varenmeent 5
1218 AN Hilversum

035 204 1000
info@itchannelpro.nl

ITchannelPRO is onderdeel van LuteijnMedia BV

  • Privacybeleid
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Colofon

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon

Altijd op de hoogte blijven?

Wil je niks missen? We houden je dagelijks op de hoogte van het laatste nieuws! Je kunt je aanmelden voor onze nieuwsbrieven door het formulier in te vullen.

Wil je de nieuwsbrief uiteindelijk toch niet meer ontvangen? Geen probleem! Je kunt je op elk moment weer afmelden.

Inschrijven
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • ‘Integratie Teams en Xelion geeft keuzevrijheid’
  • ‘Partners zijn de belangrijkste schakel’
  • Aboneren CloudWorks
  • Aboneren InfoSecurity Magazine
  • Abonneren
  • Abonneren Datacenter works
  • Adreswijziging doorgeven
  • Adverteren en contentmarketing
  • Adverteren in ITchannelPRO Magazine #1
  • bedankt voor het aanmaken van contact
  • Bedankt voor het aanmaken van een bericht
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuw evenement
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuwe vacature
  • Bedankt voor het abonneren op de nieuwsbrief
  • Bedankt voor het abonneren op ons Magazine
  • Bedankt voor het adverteren
  • Bedankt voor het tippen van de redactie
  • Bedankt voor het wijzigen van uw adres
  • Bedrijf
  • Bedrijf toevoegen
  • Bedrijvengids
  • CEO Jean-Paul Weterings van Exertis Benelux over Microsoft Teams:
  • Circulaire-IT magazine
  • Cloudworks magazine
  • Colofon
  • Compliant en veilig met Microsoft Teams
  • Contact
  • Cookie verklaring
  • Datacenter works magazine
  • De Nationale CyberSecurity Monitor 2020
  • Digitaal dossier
    • Benieuwd naar het ecosysteem van MS Teams?
    • Deelnemen aan het digitaal dossier rondom Circulaire IT?
  • Digitale telecomorganisatie
  • Disclaimer
  • Evenementen
  • Evenementen
  • Event Archive Item
  • Event Detail
  • GD Archive Item
  • Grote vraag naar Adoptify-ondersteuning van Microsoft 365 en MS Teams
  • Home
  • InfoSecurity Magazine
  • ITchannelPRO magazine
  • Jabra Evolve2-headsets zetten de nieuwe standaard
  • Locatie
  • Logitech & Microsoft: al veertig jaar een goed huwelijk
  • lorem20254
  • Lydis met Yealink koploper in MS Teams-hardware
  • Magazines
  • Nieuwsbrief
  • Nuvias UC; specialist bij uitstek
  • Over ITchannelPRO
  • Plaats een vacature
  • Place Archive Item
  • Place Detail
  • Places
  • Poly: de kracht achter waardevol menselijk contact en samenwerken​
  • Privacybeleid
  • Stapsgewijs overstappen van Skype for Business naar MS Teams is noodzaak
  • Start-up Anyroute biedt resellers platform met telefonie via Microsoft Teams
  • Telefonie of communicatie, het is een groot verschil
  • Terms and Conditions
  • ThemaTeam stelt het werkveld en de belevingswereld van medewerkers voorop
  • Tip de redactie
  • Vacature dashboard
  • Vacatures
  • Video
  • Visie Mark Meerbeek van Ditox op toekomst van (samen)werken
  • Voice-DNA voor de digitale werkplek
  • Whitepaper Nieuwe rol van het dealerkanaal in online marketing en sales
  • Wijzigen
  • Zoekpagina

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon