• Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Contact
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten

Enreach 1Banner_Marieke_Bita Capestone Capestone-1144x350 C-IT community

Hoe goed ben jij bereikbaar bij incidenten en escalaties?

een pijnlijke rode draad op de NLNOG dag 2023

02-10-2023
nlnog
Deel op LinkedinDeel op FacebookDeel via WhatsappDeel via mail

Bij het zien van deze titel denkt de lezer waarschijnlijk automatisch aan de beschikbaar en bereikbaar zijn voor klanten. Iedereen weet dat je daarmee kunt scoren. Maar wat nu als derden bellen, partijen die geen klant van je zijn? Wat er dan gebeurt, passeerde op de NLNOG dag 2023 een paar keer de revue.

nlnogNLNOG, Netherlands Network Operator Group, is het platform voor netwerk- en systemengineers in Nederland. Een totaal niet commerciële organisatie die zich inzet voor delen van kennis in brede zin. Alles dat de doelgroep nodig heeft om nu en in de nabije toekomst het werk te kunnen doen is bespreekbaar.

De deelnemers komen elkaar tegen op events, zoals de jaarlijkse dag in Amsterdam tegen, maar ook online. NLNOG is een van de platformen die zwaar leunt op IRC. Iedereen met SOC of NOC ervaring snapt dat ook direct.

Afgelopen week vond de grote bijeenkomst in Amsterdam plaats. Ruim 200 personen volgden de livestream en een groep van ongeveer die omvang zat in de zaal om de presentaties en helemaal aan het eind de beroemde quiz te volgen.

Presentaties

Bij die presentaties was iets opvallends aan de hand. Er waren over de dag verspreid negen talks. De meeste hadden een directe en duidelijke link met beschikbaarheid van netwerken en de veiligheid daarvan. In drie gevallen gaven de sprekers aan, en illustreerden dat met voorbeelden, dat zijn te pas en te onpas tegen een muur aanlopen als ze incidenten willen melden.

Elk van die cases was om meerdere redenen pijnlijk. Wie een incident meldt bij een bedrijf waarvan het zelf geen klant is krijgt te vaak te horen “sorry we kunnen je niet helpen.” Dat klanten van dat bedrijf poorten open hebben staan en daardoor leeggeroofd worden of dat ze onwetend en ongewild deel uitmaken van een botnet, het maakt de persoon die de melder te woord staan geen lor uit. “sorry we kunnen je niet helpen” Wel bereikbaar, maar niet beschikbaar. Dat is pijnlijk, maar het kan nog erger. Gewoon niet reageren en dat komt ook te vaak voor. Pijnlijk, want het ging hier om grote leveranciers van connectiviteit, hardware en diensten, niet de lokale hoster om de hoek.

Amper verbetering

Waarom dit ook zo pijnlijk is, komt omdat er zo te horen amper verbetering waarneembaar is. Natuurlijk zijn er bedrijven waarvan een abusedesk, of andere specialisten afdeling wel begrijpt dat er iets aan de hand is als ze worden benaderd. De trieste realiteit is echter dat deze groep erg klein is en amper toeneemt in omvang. Sterker nog. Elke personeelsmutatie kan er toe leiden dat een bestaand contact waarmee voorheen snel via IRC gecommuniceerd kon worden opeens niet meer werkt. Als je weet welke eisen er aan IT dienstverleners gesteld gaan worden op grond van NIS2 en CSA dan is het geschetste beeld helemaal pijnlijk.

Navraag bij het bestuur leerde dat men deze constatering herkent, maar ook dat het totaal niet de bedoeling was daar deze dag extra op te wijzen. Dat moet aan het denken zetten. Als netwerk- en systemengineers zo vaak tegen dit soort muren oplopen. Als ze niet in staat zijn ergens tijdig aan de bel te trekken dan is “het internet” kwetsbaarder dan we weten.

De titel van dit artikel is daarom een vraag voor elke lezer: Hoe goed ben jij bereikbaar, ook voor niet klanten, als er iets in de omgeving waar jij over gaat iets mis gaat?

Tags: netwerkenNIS2security

GerelateerdeBerichten

cloud

Wie kan zich de cloud nog veroorloven

2025/07/23

Jaarbeurs/Cybersec Netherlands en LuteijnMedia slaan de handen ineen

2025/07/22
Volgend bericht
Siewert_Kau-400

Siewert & Kau start samenwerking met INNO3D

Uitgelichte Vacatures

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Business Administration Specialist

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Inside Sales Executive

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Pre Sales Engineer

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

Upcoming Event

NLconnect Breeduit Jaarcongres 2025

11-09-2025 - 20:00

Vision Unfold

23-09-2025 @ 13:00 , more

Smart Living Society: slimmer en vitaal thuiswonen

24-09-2025 - 19:30

Omada Solution X Partner Event 2025

10-09-2025 - 15:00

European Resilience Summit – Den Haag

14-10-2025 @ 10:00 , more
View All Events
Bekijk alle evenementen
itchannelpro logo

ITchannelPRO is hét kennisplatform voor de circa 10.000 Telecom en IT-business partners en geldt als de primaire informatiebron in het IT-kanaal in Nederland.

Overige publicaties
Circulaire IT
DatacenterWorks
InfosecurityMagazine
CloudWorks
Business & IT

Over ITchannelPRO

  • Over ITchannelPRO
  • Tip de redactie
  • Adverteren en contentmarketing
  • Nieuwsbrief
  • Abonneren
  • Adreswijziging doorgeven
  • Contact

Contact

Varenmeent 5
1218 AN Hilversum

035 204 1000
info@itchannelpro.nl

ITchannelPRO is onderdeel van LuteijnMedia BV

  • Privacybeleid
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Colofon

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon

Altijd op de hoogte blijven?

Wil je niks missen? We houden je dagelijks op de hoogte van het laatste nieuws! Je kunt je aanmelden voor onze nieuwsbrieven door het formulier in te vullen.

Wil je de nieuwsbrief uiteindelijk toch niet meer ontvangen? Geen probleem! Je kunt je op elk moment weer afmelden.

Inschrijven
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • ‘Integratie Teams en Xelion geeft keuzevrijheid’
  • ‘Partners zijn de belangrijkste schakel’
  • Aboneren CloudWorks
  • Aboneren InfoSecurity Magazine
  • Abonneren
  • Abonneren Datacenter works
  • Adreswijziging doorgeven
  • Adverteren en contentmarketing
  • Adverteren in ITchannelPRO Magazine #1
  • bedankt voor het aanmaken van contact
  • Bedankt voor het aanmaken van een bericht
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuw evenement
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuwe vacature
  • Bedankt voor het abonneren op de nieuwsbrief
  • Bedankt voor het abonneren op ons Magazine
  • Bedankt voor het adverteren
  • Bedankt voor het tippen van de redactie
  • Bedankt voor het wijzigen van uw adres
  • Bedrijf
  • Bedrijf toevoegen
  • Bedrijvengids
  • CEO Jean-Paul Weterings van Exertis Benelux over Microsoft Teams:
  • Circulaire-IT magazine
  • Cloudworks magazine
  • Colofon
  • Compliant en veilig met Microsoft Teams
  • Contact
  • Cookie verklaring
  • Datacenter works magazine
  • De Nationale CyberSecurity Monitor 2020
  • Digitaal dossier
    • Benieuwd naar het ecosysteem van MS Teams?
    • Deelnemen aan het digitaal dossier rondom Circulaire IT?
  • Digitale telecomorganisatie
  • Disclaimer
  • Evenementen
  • Evenementen
  • Event Archive Item
  • Event Detail
  • GD Archive Item
  • Grote vraag naar Adoptify-ondersteuning van Microsoft 365 en MS Teams
  • Home
  • InfoSecurity Magazine
  • ITchannelPRO magazine
  • Jabra Evolve2-headsets zetten de nieuwe standaard
  • Locatie
  • Logitech & Microsoft: al veertig jaar een goed huwelijk
  • lorem20254
  • Lydis met Yealink koploper in MS Teams-hardware
  • Magazines
  • Nieuwsbrief
  • Nuvias UC; specialist bij uitstek
  • Over ITchannelPRO
  • Plaats een vacature
  • Place Archive Item
  • Place Detail
  • Places
  • Poly: de kracht achter waardevol menselijk contact en samenwerken​
  • Privacybeleid
  • Stapsgewijs overstappen van Skype for Business naar MS Teams is noodzaak
  • Start-up Anyroute biedt resellers platform met telefonie via Microsoft Teams
  • Telefonie of communicatie, het is een groot verschil
  • Terms and Conditions
  • ThemaTeam stelt het werkveld en de belevingswereld van medewerkers voorop
  • Tip de redactie
  • Vacature dashboard
  • Vacatures
  • Video
  • Visie Mark Meerbeek van Ditox op toekomst van (samen)werken
  • Voice-DNA voor de digitale werkplek
  • Whitepaper Nieuwe rol van het dealerkanaal in online marketing en sales
  • Wijzigen
  • Zoekpagina

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon