Niemand weet hoe het internet precies wordt gebruikt, maar we kunnen wel achterhalen hoeveel domeinnamen er actief zijn. In volwassen markten, zoals Nederland is de groei van domeinnamen beperkt en dat lijkt ook te gelden voor het aantal nieuwe internetaansluitingen.
Tussen 2001 en 2010 heeft de grootste groei van het aantal breedbandaansluitingen en registraties van .NL domeinnamen plaatsgevonden. Breedband kwam in die periode beschikbaar voor grote delen van het land en verving het internetten door inbellen met een modem. In ongeveer dezelfde periode vervielen ook beperkingen die golden voor het aanvragen van een .NL domeinnaam. Daarmee is de sterke groei heel makkelijk te verklaren.
Sinds 2010 groeien beiden minder hard. Meer dan een vaste internetaansluiting per huis komt weinig voor. Op een gegeven moment komt de enige groei bijna geheel uit de oplevering van nieuwe woningen of bedrijfspanden. Mobiel internet is een verhaal op zich. Dat is namelijk vanaf ongeveer 2010 betaalbaarder geworden en dat leidde tot ongekende groei. Rond 2018 is daar in Nederland de klad in gekomen omdat de markt verzadigd raakte.
Bij domeinnamen speelt verzadiging ook een rol. Met een of twee domeinnamen is een bedrijf in het MKB segment goed in staat zichtbaar te worden en blijven. Dat multinationals voor elk merk dat ze voeren per land een domeinnaam vastleggen – en ook daadwerkelijk actief gebruiken – is wat dat betreft een uitzondering op de regel.
De pandemie heeft bijna twee jaar alles op z’n kop gezet. Opeens nam de vraag naar meer internetaansluitingen per huishouden toe, omdat de bandbreedte ontoereikend was. De mobiele aanbieders hebben daar aardig van geprofiteerd. Partijen die domeinnamen registeren voor hun klanten hebben het zeker in 2020 ook flink druk gehad. De verplichte sluiting van winkels betekende dat e-commerce de enige optie was. Wie nog niet online was heeft daar een inhaalslag moeten maken.
2020 is dan ook het jaar dat er veel meer van internet gebruik is gemaakt. Meer gebruikers, dus meer verbindingen. Meer aanbieders, dus meer websites en domeinnamen. Maar ook meer applicaties die internet nodig hebben. Net als het heelal is het internet op alle mogelijk manieren gegroeid en niemand weet wat er waar allemaal gebeurd. Er zijn geen indicaties dat het uitdijen tot stilstand is gekomen.
Bij domeinnamen dat laatste wel het geval. We zien dat bijna alle registries (de partijen die de toplevel domeinen zoals .COM of .NL beheren) na de piek van 2020 weer minder nieuwe domeinnamen registeren en dat het aantal opzeggingen toeneemt (link).
Er zijn partijen die, vooral om commerciële redenen, niet blij zijn met deze afkoeling. Wat er gebeurt kan echter ook als een positieve ontwikkeling worden beschouwd. Als een domeinnaam na een of twee jaar wordt opgezegd is die duidelijk niet onmisbaar voor de aanvrager. Wat blijft zijn domeinnamen die wel (vaker) actief worden gebruikt. Minder groei of zelfs krimp hoeft dus nadrukkelijk niet slecht te zijn voor “het internet”.