Tienvoudige groei
Zoom is in voorjaar 2019 naar de beurs gegaan. Daardoor werd het bekender, maar tegen het einde van dat jaar was de videodienst nog steeds een nicheproduct. Gemiddeld 10 miljoen gebruikers per dag in december wereldwijd is niet veel. Dat aantal explodeerde toen in het Westen de eerste Covid-19 maatregelen werden getroffen. Zoom claimde in veel landen met een factor 10 te zijn gegroeid in het eerste kwartaal van 2010. In het VK ging het bijvoorbeeld van 35.000 actieve gebruikers op 1 januari naar ruim 280.000 gebruikers per begin april.
Het was niet alleen goede nieuws dat over Zoom verscheen. Er waren forse problemen met de security, het halsoverkop samengestelde security team werd snel vervangen door andere leden met bekendere namen. De concurrentie van Microsoft Teams en Cisco’s Webex nam toe, niet in de laatste plaats omdat overheidsdiensten en anderen het dringende verzoek kregen Zoom links te laten liggen.
Dit alles heeft geen indruk gemaakt op beleggers. De waarde van het aandeel groeide aardig mee met het aantal klanten. Dat wil zeggen, tot maandag.
Grenzen aan de groei
Maandag heeft de beurs zich zo te zien voor het eerst geconstateerd dat er grenzen zijn aan de groei van diensten als Zoom. De grens komt in zicht doordat er op verschillende terreinen wat aan het veranderen is. In de eerst plaats is er het voorzichtige optimisme dat Covid-19 op termijn ingetoomd kan worden. Dan zijn alle lockdown maatregelen niet meer zo hard nodig. Dan hoeft er minder veel van huis uit gewerkt te worden, dus dan neemt de vraag naar Zoomaccounts niet meer zo snel toe.
Wat ook begint te dagen is dat de concurrentie anders is dan een jaar terug. Slack heeft een koper nodig gevonden. Microsoft Teams lijkt een soort de facto standaard te zijn geworden en wie het echt veilig wil kijkt naar Webex.
Toegevoegde waarde op termijn
Wat Zoom overkomt is logisch. Het heeft maximaal kunnen profiteren van de vraag naar een makkelijk te gebruiken dienst voor videomeetings en de aanvankelijke status als sympathieke nichespeler. Nu de markt meer volwassen wordt gelden die voordelen minder. Er komen eisen gesteld voor dit soort diensten en men kijkt naar de toegevoegde waarde op termijn. Dan is er tenminste een concurrent met betere kaarten.
Zoom zal niet snel van de markt verdwijnen, daarvoor zijn er te veel gebruikers. Maar toch, juist op het gebied van communicatie en collaboratie tools is het aantal verdwenen merken inmiddels wel heel groot. De levensduur van dit soort toepassingen lijkt beduidend korter dan meer reguliere office toepassingen.