Het is en blijft AI wat de marketingklok momenteel slaat!

Tijdens het Mobile World Congress in Barcelona kon je er niet omheen; op nagenoeg iedere stand was het thema AI aanwezig.

Eric_Luteijn_Foto_Voorwoord_ICPMicrosoft heeft recent Copilot geïntroduceerd, een assistent-functie voor kunstmatige intelligentie. De tool, ontworpen voor Microsoft 365-applicaties en -services, Edge en Windows gebruikt de geavanceerde mogelijkheden van grote taalmodellen van OpenAI’s GPT-4. En wie heeft er geen Microsoft in Nederland? Het bereik is dus enorm.

Google experimenteert met nieuwe zoekmachine met ‘generatieve’ AI, en heeft Gemini geïntroduceerd. Zoom lanceerde Zoom Workplace, een nieuwe AI-gedreven digitale werkplek. OpenAI lanceert opvolger GPT-4, en mogelijk halverwege dit jaar de opvolger GPT-5.

De nieuwe flagship Samsung S24 is voorzien van Galaxy AI, een reeks nieuwe functies voor fotobewerking, het samenvatten van artikelen en met slimme zoekfuncties. Het nieuwe Pangu AI platform van Huawei wordt gebruikt om op AI gebaseerde diensten te ontwikkelen.

De securityexpert Tesorion bespreekt onderwerpen als FraudGPT, ShadowAI, geavanceerde GenAI Phishing en het gebruik van deepfakes in social engineering tactieken. Maar ook hoe AI wordt ingezet in het SOC om de continu groeiende stroom aan signalen te verwerken, en de steeds geavanceerdere aanvallen te detecteren op basis van gedragspatronen.

Als wij onze AI tool Fireflies bij interviews inzetten krijgen we wel vaak de vraag ‘wat is dat?’, en soms het verzoek om het uit te zetten. Wat doen ze met mijn stem en beeld? En gebruiken ze dat straks niet voor deepfakes? Vertrouwen en AI is dus een gevoelig onderwerp.

We hebben nog een lange te weg te gaan wat betreft AI, en termen als Responsible AI, AI Governance, AI Policy, Data Governance, Explainable AI en AI Ethics spellen daarbij een grote rol.

(dit artikel verscheen in ITchannelPRO magazine 2024 #01)

 

Mobiele versie afsluiten