Een van de onderwerpen die tijdens ANGA COM 2025 voor veel discussie zorgde op de podia en in de wandelgangen was tv. Dat ouderwets, lineair, tv kijken steeds minder voorkomt is bekend. Wat het betekent voor de aanbieders van “tv signaal†begint meer duidelijk te worden en dat zorgt voor de discussies.
We herkennen die discussies ook uit Nederland. Volgens deze bron keek de Nederlander in 2024 gemiddeld 130 minuten per dag naar tv programma’s. Of daarvoor een tv toestel werd aangezet, laptop of ander device is niet van belang. Voor adverteerders draait het alleen maar om de tijdsduur.
Andere bedrijfstakken, en daar komt ook de IT om de hoek kijken, zijn natuurlijk wel veel meer geïnteresseerd in het soort device. Dat de verkopen van vaste tv toestellen lang niet meer exploderen als er een groot sportevent is, is best tekenend voor de veranderingen in de markt.
Nog verderop in de keten merkt men helemaal dat er iets grondig is veranderd aan wat nog steeds “tv kijken†wordt genoemd door – vooral – adverteerders. De cijfers van Vodafone-Ziggo en de andere bedrijven die voorheen alleen coax diensten leverden spreken klare taal. TV pakketten verkopen is geen makkelijke wedstrijd meer. Voorheen was dit door de marge ongekende geldmachine, het doorgeven van Netflix en co is wat dat betreft een achteruitgang.
Personele gevolgen
Wat we veel minder door hebben, maar dat kwam incidenteel wel ter sprake bij ANGA COM, is dat de andere consumptie van “tv programma’s†ook personele consequenties heeft. Bij de telco’s en de resellers zijn de ISDN monteurs, productmanagers en marketeers overbodig geworden. Rond tv signaal gebeurt hetzelfde.
Om hoeveel banen het gaat is onmogelijk te achterhalen. In het land van de grote aantallen, India, is daar toevallig gelijktijdig met ANGA COM, wel iets over gepubliceerd. Sinds 2018 zijn naar schatting alle lokale aanbieders van tv signaal samen 75.000 banen verloren gegaan, dat komt overeen met 31 procent van de banen in die sector. Elke derde lokale aanbieder is in die periode ook meer dan 40 procent (!) van de klanten verloren.
Horror scenario
Enorme cijfers uit een land met een markt die onvergelijkbaar is met wat in Duitsland of Nederland bestaat. Maar toch, het laat zien dat alles rond “ouderwets†tv kijken echt hele harde klappen kan krijgen.
Zouden Duitse of Nederlandse bedrijven die afhankelijk zijn van het “tv signaal†een dergelijk horror scenario kunnen overleven?