GfU, de organisator van de IFA Berlijn, kwam vorige week met een persbericht over de verkoop van draadloze hoofdtelefoons. Als er een item is dat door de Covid-19 pandemie gemeengoed is geworden dan is het wel dit soort hoofdtelefoons.
Oorzaak
Over de oorzaak van die twee jaar groei is iedereen het wel eens. De pandemie heeft gezorgd voor thuiswerken en anders werken. Videoconferencing komt zo veel voor dat het loont voor een goede hoofdtelefoon te kiezen. Dat de keuze daarbij op draadloos valt hoeft eveneens verder geen uitleg.
En hoewel sommige fabrikanten zich duidelijk met aangepaste producten op de zakelijke markt richten is de bulk van de aantallen en omzet die GfU meet echt te herleiden tot “consumenten” modellen.
Variatie op BYOD
Het persbericht staat er verder niet bij stil, maar we zien hier wederom dat rond IT andere regels gelden dan bij andere producten. De grootschalige acceptatie, adoptie en het gebruik van draadloze hoofdtelefoons lijkt een variatie op het thema BYOD. Er is daarbij een groot verschil. Het tempo ligt vele malen hoger. (en waarschijnlijk is het amper een hoofdpijn dossier voor IT beheerders).
Losse verkoop
De genoemde aantallen en omzet hebben betrekking op losse aankopen. Alles dat samen met een smartphone wordt geleverd valt buiten de telling. Dit is dus echt nieuwe en extra omzet voor het kanaal.
Nu de cijfers van de Duitse markt beschikbaar zijn is dat extra reden te kijken naar de ontwikkelingen van deze productgroep op de Nederlandse markt.