Woensdag besteedt de hele Duitse tech pers aandacht aan de melding dat de uitgever van Heise Mindfactory, een verkoper van hardware, wil overnemen. De deal is wat beide partijen betreft rond, het is nu aan de toezichthouder groen licht te geven.
Het klinkt als een verlate aprilgrap. Uitgevers van tech publicaties hebben weliswaar veel verstand in huis van hardware, maar dat is iets anders dan een winkel en webshop exploiteren. Een bijna-failliete boedel overnemen, werkgelegenheid redden en klanten aan boord houden is bijna een vak op zich. De eerste reacties in de pers en lezers zijn dan ook hier iets bijzonders aan de hand is, al was het maar omdat iedereen zoekt naar een 1+1=3 verklaring.
Heise kun je onmogelijk vergelijken met Luteijnmedia, zelfs niet met DPG. De Duitse uitgever heeft eerder een overeenkomst met Computable, omdat die titel verbonden is aan de Jaarbeurs Utrecht. Heise heeft geen vierkante meters vloeroppervlak te verhuren, het is wel organisator van events.
1+1=3?
Waarom zou je als uitgever met event-ervaring hardware willen gaan verkopen? Is het alleen een spannende uitbreiding van het portfolio en manier nieuwe business te genereren? Als je verder kijkt naar de structuur valt op dat tot de “familie” ook de grootste online prijsvergelijker van Duitsland, Oostenrijk en nog wat andere landen behoort. Zit daar de unieke meerwaarde van deze deal? Is dat de manier om te komen tot de formule 1+1=3?