Het Belgisch-Nederlandse cloudbedrijf GIG.tech kan tevreden terugblikken op 2021. En terecht: de vraag naar de diensten van whitesky.cloud groeide explosief en mede daardoor is recent een nieuwe financieringsronde succesvol afgesloten. Hans van Linschoten, MD bij GIG.tech schoof aan voor een gesprek.
VCO
De klanten van whitesky.cloud zijn IT-automatiseringsbedrijven die diensten aanbieden als Virtual Cloud Operator (VCO). Whitesky.cloud ontzorgt de VCO, inclusief volledige controle over eerstelijns support en billing. De ondersteuning van whitesky.cloud zou zich aanvankelijk beperken tot het platform. “Maar we zien dat er redelijke vraag is naar hulp bij offertetrajecten en andere meer technisch-commerciële activiteiten. Dat laat heel goed zien waar de markt behoefte aan heeft en wat de hyperscalers dus laten liggen of niet kunnen bieden”, zegt Hans.
Opties
Whitesky.cloud biedt een volledig managed cloudplatform dat 24/7 wordt gemonitord en onderhouden. De locatie van de hardware maakt weinig uit. Hans: “Dat is ook een van de voordelen van whitesky.cloud. We bieden onze diensten aan vanuit meerdere datacenters in Europa maar de VCO kan ook kiezen voor zijn eigen datacenter of on-premis in de serverruimte van de klant.”
Dankzij deze mogelijkheden is er altijd een passende oplossing en zekerheid dat men exact weet waar de data en applicaties zich bevinden. “Klanten die wij in 2021 hebben opgetekend, geven aan dat ze met onze managed clouddienst de eindklanten meer diensten kunnen bieden tegen een lagere inkoopprijs en dus in principe een hogere marge”, aldus Hans.
Private of Edge
Whitesky.cloud biedt een hybride cloudomgeving maar het kan ook een edge omgeving zijn. De naamgeving maakt daarbij weinig uit. Het is vooral belangrijk te weten dat whitesky.cloud de VCO een kant-en-klare oplossing biedt op basis van een 6U-configuratie. Er zijn meerdere systemen in de markt die op het eerste gezicht gelijk zijn. Geen daarvan is echter 24/7 managed. Hans: “VCO’s die voor whitesky.cloud kiezen, weten dat ze geen omkijken hebben naar het platform. Dat geeft ze een goede nachtrust.”
Storage lock-in doorbreken
VCO’s kennen de IT-behoefte van hun klantendoor en door. Zij zien dat de druk op budgetten hoog blijft en een cloudplatform is dan zeer welkom. Vooral bij storage wordt gevraagd of er betaalbare alternatieven zijn. Harde voorwaarden zijn dat de kwaliteit en compatibiliteit minstens gelijk blijven. “Daarom is een groot deel van ons ontwikkelteam gespecialiseerd in storage”, vertelt Hans. Dat team heeft veel migratietools ontwikkeld, waardoor het verplaatsen van S3-compatible data naar de whitesky.cloud Software Defined Storage vlekkeloos verloopt. “Zowel een VCO als zijn eindklanten kunnen zo een vendor lock-in doorbreken. Daarbij is er voor beide een groot kostenvoordeel.”
Onbekend en toch succesvol
Whitesky.cloud is nog redelijk onbekend in de markt en toch is het afgelopen jaar zeer succesvol gebleken. Voor Hans is die onbekendheid geen probleem. “Het is aan de VCO of hij zijn klanten vertelt dat hij beroep doet op whitesky.cloud. Kijkend naar het aantal VCO’s dat we in België en Nederland als klant hebben, kan het niet anders of we hebben in de nodige sectoren al een aardige indirecte presence.“
Onbekend bij het grote publiek, maar niet onbemind bij andere delen van de markt. GIG.tech heeft eind 2021 een nieuwe financieringsronde afgesloten. Daardoor staat 2022 in het teken van groeiversnelling. In technisch opzicht betekent dat GPU-support en nog meer aandacht voor Kubernetes. Tegelijk zal het aantal VCO’s en partners fors toenemen. De naam whitesky.cloud zal dus vanzelf bekender worden.
Meer weten over GIG.tech en het managed cloudplatform van whitesky.cloud? Ontdek er alles over op whitesky.cloud of mail naar info@whitesky.cloud.
(Dit artikel verscheen eerder in ITchannelPro Magazine nummer 1)