In de Benelux zijn naar schatting 12.000 bedrijven die zich MSP noemen. Het grootste deel van deze bedrijven kent Datto en Kaseya. Dat komt niet in de laatste plaats omdat Datto RMM wereldwijd de onbetwiste marktleider is. Ook andere diensten van de twee, die sinds 2022 één bedrijf vormen, zijn breed bekend.
Nieuw licentiemodel
Kaseya 365 bestaat uit een aantal modules, vertelt Hans. “De kern is Remote Monitoring and Management (RMM), en verder bevat al onze security endpoint security-producten, dus antivirus, EDR, MDR, ransomware protection, third-party patching, backup, endpoint backup en alle automatisering daaromheen. Onze meeste klanten kennen een deel van die modules al, maar nu zijn die geïntegreerd in één geheel. Het heeft een uniforme interface en gebruikt single sign on. Dus je hebt een volledig overzicht en alles werkt geweldig samen.”
De prijs van deze licentie ligt aanzienlijk lager dan van de zeven componenten opgeteld, sterker nog: de prijs van sommige losse componenten is hoger dan die van de nieuwe licentie. “Kaseya 365 is niet een bundel van zeven losse diensten”, zegt Hans. “Alle services zijn diepliggend geïntegreerd en de meest voorkomende handelingen zijn volledig geautomatiseerd. Dat scheelt de MSP zelf enorm veel werk. Integratie en automatisering verkleint verder de kans op menselijke fouten. Dat zorgt weer voor een lagere werkdruk bij de MSP.”
Cyberweerbaarheid en NIS2
In het gesprek vallen meerdere keren de begrippen cyberweerbaarheid en NIS2. Met NIS2 komen mogelijk nieuwe werkzaamheden op de MSP’s af. NIS2 zal namelijk (grote) bedrijven ertoe aanzetten kritischer te kijken naar toeleveranciers en de mate waarin de dienstverlening is ingericht op het identificeren, voorkomen en het herstellen van cyberincidenten. “De cyberweerbaarheid van bedrijven moet omhoog”, weet Hans. “De afhankelijkheid van digitale infrastructuur is ook in het mkb gemeengoed geworden. Heel simpel; wie zijn IT niet goed beschermt, wordt vroeg of later het slachtoffer van cybercrime. Als je niets hebt geregeld, is de kans groot dat je een hack of ransomware-aanval digitaal niet overleeft. Dat kwartje is bij steeds meer bedrijven gevallen en die kloppen dus aan bij een MSP.”
Prijskaartje
“Iedere MSP wil bij voorkeur alle endpoints van zijn klanten managen, beveiligen en back-uppen. Dat doet hij het liefst geautomatiseerd”, legt Hans uit. “We zien echter dat het bij die wens blijft. In de praktijk wordt een beetje gemanaged, een deel beveiligd en het is eerder uitzondering dan regel dat van echt alle endpoints regelmatig back-ups worden gemaakt. Dat heeft meerdere oorzaken, maar de belangrijkste is dat klanten het te duur vinden.”
Wie al gebruikmaakt van de Kaseya One-omgeving, kan via die interface de licenties voor zijn klanten omzetten naar Kaseya 365. “Een MSP kan ervoor kiezen default alles aan te zetten voor de endpoints van een klant, zodat een hoog niveau van bescherming is gegarandeerd. Wat hij ook kan doen, is de basics activeren en dan gefaseerd meer toevoegen”, legt Hans uit. “Of hij daarop zijn factuur aanpast, is zijn eigen keuze. Wij sturen daar niet in.”
Gezondere operatie
Waar Kaseya wel in stuurt, is de operaties van de MSP en dat heeft enige uitleg nodig. Hans: “Wij zagen al jaren met lede ogen aan hoe MSP’s steeds meer werk krijgen terwijl de marges relatief laag zijn. Uiteindelijk gaat dat wringen, de MSP komt in de problemen en zijn eindklanten kunnen daarvan de dupe worden. Kaseya 365 zorgt om te beginnen voor een lagere werkdruk van de MSP en betere security van zijn klanten. Door de lage licentieprijs neemt zijn brutomarge toe en dat leidt tot een gezondere business.”
MSP’s zien dat deze combinatie van pluspunten zeer aantrekkelijk is. Dat verklaart volgens Hans de grote vraag naar de nieuwe Kaseya 365-licenties. Daarnaast vormt het model wat hem betreft de basis voor verdere automatisering en integraties. “Ons platform IT Complete biedt een volledig scala aan diensten dat volledig is gericht op MSP’s. Onderlinge diepliggende integraties maken automatisering en AI-gebaseerde oplossingen mogelijk, om zo de kwaliteit van dienstverlening te vergroten, de snelheid te maximaliseren en de kosten laag te houden.”
Interesse in Kaseya 365? Neem dan contact op met Hans ten Hove via een e-mail naar htenhove@datto.com of bel 020 8886 100.
(dit artikel verscheen eerder in ITchannelPRO magazine #04 2024)