Colocatie speelt een belangrijke rol in een hybride cloudarchitectuur. De keuze voor een datacenter is daarbij bepalend voor onder andere de latency en cloudconnectiviteit. “Location matters”, benadrukt Hans Horn, Manager Channel & Alliances bij Interxion, een onderdeel van Digital Realty.
Maar zet je die private cloud dan on-premise, of ga je voor de betrouwbaarheid van een colocatieprovider? En voor welk datacenter kies je dan?” Volgens Hans is het daarbij belangrijk om niet alleen te kijken naar de korte termijn. “Veranderingen gaan snel”, zegt hij. “Kijk daarom niet alleen of een datacenter je eisen van vandaag kan beantwoorden, maar ook of een groeipad mogelijk is en het daarmee kan voldoen aan de wensen en eisen van morgen. Hoe groter het aanbod op het gebied van connectiviteit en toegang tot de cloud, hoe meer opties je hebt voor de toekomst.”
Providerkeuze bepaalt succes
Het succes van een cloudmigratie wordt volgens Hans mede bepaald door de keuze voor een leverancier van datacenterdiensten. “Stel dat een klant wereldwijd meerdere locaties heeft waar data wordt gegenereerd en gebruikt. Dan wil je samenwerken met een leverancier die wereldwijd datacenters heeft zodat je de data niet continu heen en neer hoeft te pompen.”
Hans geeft nog een voorbeeld. “Stel dat een klant gebruikmaakt van Salesforce of ServiceNow, of van SAP in Azure van Microsoft. In de rol van ‘interconnectiehub’ kan een datacenterdienstverlener zorgen voor de verbinding met die omgevingen. De aanvraag van een verbinding leidt dan niet tot vertragingen in het project, security-issues of onnodige kosten. Dan wil je wel de snelste verbinding die beschikbaar is.”
Location matters
De interconnectiehub is ook de plaats waar klanten onderling kunnen connecten, bijvoorbeeld voor een dienstverlening bestaande uit meerdere diensten. Interxion bedient hiermee de ‘Communities of Interest’. Hans: “Interessante partijen zijn slechts een crossconnect van je vandaan.”
“Het doet er dus wel degelijk toe waar je je private cloud neerzet”, benadrukt Hans. “Als wereldwijde speler beschikken wij over 289 datacenters op alle continenten. Daarmee bieden wij een veilig en stabiel fundament waarop innovatieve omgevingen kunnen worden gebouwd.”
De leidende cloudplatformen zoals Azure, AWS of Oracle Cloud hebben zogenaamde ‘cloud onramps’, fysieke connectiepunten waar hun zakelijke klanten connecteren met de cloud. “Door hier de connectie te maken en er een hybride of private cloud op te bouwen, kunnen klanten profiteren van de best mogelijke performance en security en hun netwerkkosten significant reduceren. Bijna 50 procent van deze cloud onramps in Europa staat in Interxion/Digital Realty-datacenters, wat het voor onze klanten eenvoudig maakt om hybride multicloudoplossingen te implementeren”, aldus Hans.
Channel & Alliances-programma
Interxion/Digital Realty gelooft in de kracht van complementaire partners die allen iets toevoegen aan het fundament van Interxion. Om partners daarbij te ondersteunen en commitment te tonen naar het kanaal, introduceert Interxion een Channel & Alliances-programma waarbinnen het voor partners makkelijker is om zaken te doen. “Dat kan liggen op het gebied van connectiviteit, managed services of specifieke kennis of solutions”, legt Hans uit. “Onze partners hebben toegang tot een wereldwijd netwerk van specialisten en datacenters. Met ons portfolio kunnen partners hun klanten optimaal bedienen.”
Het nieuwe programma biedt de modellen ‘Resell’ en ‘Referral’. Bij Resell kopen partners colocatie in en verkopen die in combinatie met eigen diensten of oplossingen. In het geval van Referral werken Interxion en de partner als een consortium samen richting klanten. Als klanten een contract voor de colocatie aangaan met Interxion en met de partner voor de overige diensten, ontvangt de partner een referral fee van Interxion.
Open voor partners
Partners kunnen opportunities registreren via het partnerportal. Ze krijgen vervolgens support voor business development en ondersteuning. “Interxion biedt partners additionele business, gezonde marges en hulp op het gebied van onder andere marketing, training en leadgeneratie. Verder krijgen partners de kans om gezamenlijk nieuwe waardeproposities te ontwikkelen. De samenwerking voorziet ook in toegang tot PlatformDIGITAL, het wereldwijde platform van Interxion en Digital Realty. Zo beschikken partners over de tools voor bijvoorbeeld het optimaliseren van de netwerkprestaties, capaciteit en security.
“Het programma staat open voor complementaire partners die waarde toevoegen”, besluit Hans. “Met dit vernieuwde Channel & Alliance-programma kunnen we samen met onze partners excelleren en de eindgebruiker de beste dienstverlening bieden. Daarnaast weten partners dat ze samenwerken met een leverancier die niet hun concurrent is.”
Meer weten over Interxion? Neem dan contact op met Hans Horn via 06 837 096 36 of stuur een mail naar hans.horn@interxion.com.
(Dit artikel verscheen eerder in ITchannelPro Magazine nr 2)