Problemen sinds 2019
Dat GTT problemen heeft is al langer bekend. In de zomer van 2019 maakte het bedrijf bekend alle opties te onderzoeken om het bedrijf weer gezond te maken. Hoewel het op papier ijzersterke troeven in de hand heeft lukt het niet winst te maken. Met 600+ pops en tienduizenden kilometers aan eigen glasvezels is het een belangrijke speler op de markt. Enterprises, datacenters en andere soorten klanten doen voor grensoverschrijdend dataverkeer zaken met het bedrijf. Waarschijnlijk is het niet de enige aanbieder voor kritische en grote klanten. Dat wil niet zeggen dat die zich geen zorgen moeten maken om wat nu speelt.
GTT schuldenberg
Het grootste probleem voor GTT is de enorme schuldenlast. Die schulden waren er al voor de overname van Interoute en KPN International. Op dit moment is de “Total Debt to Equity” verhouding 1.670, ongeveer vijf keer slechter dan KPN. De netto marge zit op minus 10 procent.
De magere oplossing
Er moet dus echt iets gebeuren. Na ruim een jaar de opties onderzoeken en de nodige Covid-19 vertragingen lijkt er geen elegante oplossing te zijn. Het bedrijf zou volgens Bloomberg aansturen op surseance en bepaalde schuldeisers te willen betalen door de infrastructuur tak te verkopen.
Een kopie van de KPN-Quest implosie zal het hopelijk niet worden. Desondanks doen bedrijven die zwaar leunen op de dienstverlening van GTT er goed aan te controleren of een mogelijke surseance hen raakt. Dat geldt ook voor het geval dat een deel van de boedel aan schuldeisers wordt overgedragen.