• Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Contact
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten

Enreach 1Banner_Marieke_Bita Capestone Capestone-1144x350 ERSDH ESR-1144x350

Grootste kansen kunstmatige intelligentie binnen IT sector

Bestedingen aan kunstmatige intelligentie verdubbelen naar € 3,2 miljard in 2025

16-12-2020
ING_EBZ_ai
Deel op LinkedinDeel op FacebookDeel via WhatsappDeel via mail

ING_EBZ_aiDe bestedingen aan technologie en diensten rondom kunstmatige intelligentie in Nederland verdubbelen de komende vijf jaar naar € 3,2 miljard. Het breder toepassen van kunstmatige of artificiële intelligentie staat nu nog in de kinderschoenen. De mogelijkheden zijn echter groot, omdat steeds meer data beschikbaar is en technieken als beeld- en spraakherkenning steeds beter worden. Hoewel artificiële intelligentie volop kansen biedt voor bedrijven uit alle sectoren, hebben financiële en zakelijke dienstverleners samen met de IT sector de beste uitgangspositie. In de IT sector levert kunstmatige intelligentie een bijdrage aan het verbeteren van processen en maakt het producten, zoals software beter. Uiteindelijk is het ook via de IT sector dat artificiële intelligentie zijn weg vindt naar andere sectoren. Dit blijkt uit een nieuwe studie van het ING Economisch Bureau over kunstmatige intelligentie.

Bestedingen aan AI verdubbelen richting 2025

Het toepassen van artificiële intelligentie (AI) is nog relatief nieuw en de mogelijkheden zijn groot. De bestedingen van organisaties aan AI-technologie en diensten blijven de komende jaren stijgen, omdat AI binnen bedrijven verder wordt uitgerold en meer bedrijven ermee aan de slag gaan. Denk aan zelfrijdende auto’s, chatbots voor klantenservice en digitaal lesmateriaal dat is afgestemd op individuele leerlingen. Allemaal producten die nog lang niet volledig zijn uitontwikkeld of door bedrijven en instanties worden benut. Samen zorgen deze ontwikkelingen ervoor dat de AI-bestedingen in Nederland verdubbelen van naar schatting € 1,6 miljard in 2020 naar € 3,2 miljard in 2025. Dit is meer dan een tiende van de totale bestedingen aan software, hardware en IT diensten en bestaat voor het grootste deel uit AI-software.

“Zelf met AI aan de slag gaan vraagt wel het een en ander van bedrijven” aldus Samantha Reilly, sectorbanker ICT bij ING. “Het begint met veel data en een goede data-infrastructuur. Hoe meer relevante data er zijn om te analyseren, hoe interessanter het is om met machine learning aan de slag te gaan. Zo kan een retailer uit verkoop- en andere data de voorkeuren van klanten bepalen om zo relevante aanbiedingen te doen. Tegelijkertijd zijn dit soort data relevant voor planning van het inkoopproces.”

Gebruik AI verschilt tussen bedrijven

Omdat AI zijn weg vindt in steeds meer toepassingen gebruikt ieder bedrijf straks AI technologie. Tussen kleinere en grotere bedrijven zullen wel verschillen bestaan. De meeste kleinere bedrijven benutten vooral de standaard technologieën waarin AI verwerkt is, zoals marketing software of een slimme kassa. Grotere bedrijven zullen daarnaast op maat gemaakte oplossingen gebruiken voor verschillende complexe bedrijfsspecifieke problemen, zoals de optimale aanlevering onderdelen voor een machinebouwer of andere planningstaken.

Volop kansen, maar AI zal zich niet in alle sectoren even snel ontwikkelen

In alle sectoren zijn er legio voorbeelden van AI toepassingen te vinden. Toch zal AI in de ene sector sneller tot wasdom komen dan in de andere. Zo zijn er verschillen in ervaring met de analyse van grote hoeveelheden data. Dat geeft sommige sectoren een voorsprong. Daarnaast loopt de bijdrage van digitale innovaties aan de groei van een sector uiteen. Uit een analyse van tien sectoren blijkt dat AI de grootste kansen biedt binnen de IT sector en in de financiële en de zakelijke diensten. Zo wordt voor verzekeraars de inzet van AI voor het opsporen van verdachte claims gemeengoed. Zakelijke dienstverleners zoals uitzendbureaus gebruiken de technologie voor werving en selectie door AI een selectie van kandidaten te laten maken.

AI biedt IT sector meeste waarde

In de IT-sector levert kunstmatige intelligentie een bijdrage aan het verbeteren van processen en maakt het producten beter. AI versnelt bijvoorbeeld het ontwerpen van software en verbetert de functionaliteit ervan. Samantha Reilly van ING: “Voor IT-dienstverleners die AI-technologie of -diensten leveren, vormen deze sectoren een interessante afzetmarkt. Maar eigenlijk is het voor IT-leveranciers interessant om met klanten uit alle sectoren over de mogelijkheden van AI te hebben. De opmars van AI geeft IT-dienstverleners de kans om hun rol als business partner te versterken.”

Lees de hele publicatie (pdf)

Tags: AI

GerelateerdeBerichten

Meta stopt werving AI specialisten

2025/08/21

MIT: AI leidt in 95 procent niet tot meer omzet

2025/08/21
Volgend bericht
Cyxtera_logo

Cyxtera vereenvoudigt AI-innovatie met AI / ML Compute as a Service

Uitgelichte Vacatures

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Business Administration Specialist

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Inside Sales Executive

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Pre Sales Engineer

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

Upcoming Event

ArrowFest 2025

02-10-2025 - 22:00

NLconnect Breeduit Jaarcongres 2025

11-09-2025 - 20:00

Vision Unfold

23-09-2025 @ 13:00 , more

Smart Living Society: slimmer en vitaal thuiswonen

24-09-2025 - 19:30

Omada Solution X Partner Event 2025

10-09-2025 - 15:00
View All Events
Bekijk alle evenementen
itchannelpro logo

ITchannelPRO is hét kennisplatform voor de circa 10.000 Telecom en IT-business partners en geldt als de primaire informatiebron in het IT-kanaal in Nederland.

Overige publicaties
Circulaire IT
DatacenterWorks
InfosecurityMagazine
CloudWorks
Business & IT

Over ITchannelPRO

  • Over ITchannelPRO
  • Tip de redactie
  • Adverteren en contentmarketing
  • Nieuwsbrief
  • Abonneren
  • Adreswijziging doorgeven
  • Contact

Contact

Varenmeent 5
1218 AN Hilversum

035 204 1000
info@itchannelpro.nl

ITchannelPRO is onderdeel van LuteijnMedia BV

  • Privacybeleid
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Colofon

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon

Altijd op de hoogte blijven?

Wil je niks missen? We houden je dagelijks op de hoogte van het laatste nieuws! Je kunt je aanmelden voor onze nieuwsbrieven door het formulier in te vullen.

Wil je de nieuwsbrief uiteindelijk toch niet meer ontvangen? Geen probleem! Je kunt je op elk moment weer afmelden.

Inschrijven
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • ‘Integratie Teams en Xelion geeft keuzevrijheid’
  • ‘Partners zijn de belangrijkste schakel’
  • Aboneren CloudWorks
  • Aboneren InfoSecurity Magazine
  • Abonneren
  • Abonneren Datacenter works
  • Adreswijziging doorgeven
  • Adverteren en contentmarketing
  • Adverteren in ITchannelPRO Magazine #1
  • bedankt voor het aanmaken van contact
  • Bedankt voor het aanmaken van een bericht
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuw evenement
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuwe vacature
  • Bedankt voor het abonneren op de nieuwsbrief
  • Bedankt voor het abonneren op ons Magazine
  • Bedankt voor het adverteren
  • Bedankt voor het tippen van de redactie
  • Bedankt voor het wijzigen van uw adres
  • Bedrijf
  • Bedrijf toevoegen
  • Bedrijvengids
  • CEO Jean-Paul Weterings van Exertis Benelux over Microsoft Teams:
  • Circulaire-IT magazine
  • Cloudworks magazine
  • Colofon
  • Compliant en veilig met Microsoft Teams
  • Contact
  • Cookie verklaring
  • Datacenter works magazine
  • De Nationale CyberSecurity Monitor 2020
  • Digitaal dossier
    • Benieuwd naar het ecosysteem van MS Teams?
    • Deelnemen aan het digitaal dossier rondom Circulaire IT?
  • Digitale telecomorganisatie
  • Disclaimer
  • Evenementen
  • Evenementen
  • Event Archive Item
  • Event Detail
  • GD Archive Item
  • Grote vraag naar Adoptify-ondersteuning van Microsoft 365 en MS Teams
  • Home
  • InfoSecurity Magazine
  • ITchannelPRO magazine
  • Jabra Evolve2-headsets zetten de nieuwe standaard
  • Locatie
  • Logitech & Microsoft: al veertig jaar een goed huwelijk
  • lorem20254
  • Lydis met Yealink koploper in MS Teams-hardware
  • Magazines
  • Nieuwsbrief
  • Nuvias UC; specialist bij uitstek
  • Over ITchannelPRO
  • Plaats een vacature
  • Place Archive Item
  • Place Detail
  • Places
  • Poly: de kracht achter waardevol menselijk contact en samenwerken
  • Privacybeleid
  • Stapsgewijs overstappen van Skype for Business naar MS Teams is noodzaak
  • Start-up Anyroute biedt resellers platform met telefonie via Microsoft Teams
  • Telefonie of communicatie, het is een groot verschil
  • Terms and Conditions
  • ThemaTeam stelt het werkveld en de belevingswereld van medewerkers voorop
  • Tip de redactie
  • Vacature dashboard
  • Vacatures
  • Video
  • Visie Mark Meerbeek van Ditox op toekomst van (samen)werken
  • Voice-DNA voor de digitale werkplek
  • Whitepaper Nieuwe rol van het dealerkanaal in online marketing en sales
  • Wijzigen
  • Zoekpagina

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon