Groot, Groter, grootst: Kreuze Telecom 3.0 is een feit

Nieuw leiderschap bij icoon in telecommarkt Zuid-Nederland

Kreuze Telecom heeft nieuw management. Voormalig directeur-eigenaar Noël Luijten heeft het stokje overgegeven aan de kersverse algemeen directeur Mischa Walraven en CTO Ceriel Roland. Tijd voor een gesprek over het bedrijf met 29 medewerkers en 1.800 klanten aan de startbaan van Maastricht Aachen Airport dat al dertig jaar geldt als een icoon in de Zuid-Nederlandse telecommarkt.

mischa walraven noel luijten ceriel roland (kreuze telecom)-icp01-400pxVoormalig directeur-eigenaar Noël Luijten trad in 1996 in dienst bij Kreuze Telecom, een activiteit van Robert Kreuze. Noël is in 2000 benoemd tot directeur en transformeerde het bedrijf voor een volgende fase. Zijn noeste arbeid zou uiteindelijk leiden tot de recent overname van de aandelen door talenten Mischa en Ceriel.

In 2003 nam Noël Luijten het hele pakket aandelen over van Robert en daarmee was Kreuze Telecom zijn bedrijf geworden. Hij stelde zich de opdracht om verder te groeien want Noël wist toen al precies wat hij wilde. “Klanten voorzien van het beste advies en de beste uitvoering in de constant verbonden wereld van vandaag en morgen. Dat doen we via drie hoofdpijlers: communicatie en connectiviteit, advies op maat en persoonlijke service en ondersteuning.”

Familiegevoel

Als we Noël vragen wat Kreuze Telekom zo bijzonder maakt, is zijn antwoord duidelijk. “We zijn een hechte familie van medewerkers. Er is een familiegevoel. Medewerkers hebben een gemeenschappelijke passie voor de klanten en hun telecomwensen.”

De familie Kreuze heeft de afgelopen jaren een groeiproces doorgemaakt. Noël: “Al vroeg was duidelijk dat PABX’en plaatsen tijdelijk zou zijn. We stapten dus al snel over naar een abonnementsmodel met maandelijkse abonnement die meer potentie hadden. Dat was het begin van de cloud van Kreuze die in 2011 het levenslicht zag en in een datacenter in Amsterdam wordt gehost.”

Jong elan

Het jonge elan doet zijn intrede en er worden nieuwe concepten uitgewerkt. De Kreuze Cloud, zoals het product uiteindelijk heet, heeft twee belangrijke loten: Innovaphone IP-telefonie en Voxtron contactcenter-oplossing. De diensten kunnen ook on-premise worden gehost. Deze twee producten markeren de transitie naar een door de cloud gedomineerde wereld. SIP-trunks en hosted diensten van partners zoals KPN, T-Mobile (voor vast/mobiel integratie) en Microsoft (zoals Office 365) maken het pallet compleet.

Tijd voor verandering

De veranderende aanpak heeft impact en het begint bij Noël te knagen. In 2015 vraagt hij zich oprecht af of hij een ondernemer of een manager is. Het zijn twee competenties die volgens hem gewoonlijk niet samengaan. Tijd voor een andere aanpak. Met voormalig ABN AMRO-directeur Lou Dolmans trekt Kreuze een directeur aan die de organisatie vanuit zijn organisatorische en commerciële ervaring klaar moet stomen voor de volgende fase. Lou is de manager die de processen op orde zal brengen.

Gedurende dat proces komen er ook twee medewerkers vol ambitie bovendrijven. Mischa Walraven en Ceriel Roland worden door Lou be­trokken bij het ontwikkelen van een nieuw toekomst­bestendig concept. “Lou Dolmans heeft het bedrijf qua structuur klaargestoomd voor de nieuwe fase, Mischa en Ceriel dachten na over de strategische kant”, zegt Noël. “De digitalisering en cloudificatie zijn daar essentiële elementen van. En dan komt er vanzelf een moment dat de nieuwe generatie klaar is om het roer over te nemen. Lou doet Mischa en Ceriel een aanbod om het bedrijf te kopen.”

Vervolgens ging het snel

Op het moment dat een management buy-out aan de orde komt, zijn er meerdere opties om de financiering rond te krijgen. Durfinvesteerders en grotere marktpartijen tonen hun interesse. Maar het is al snel duidelijk dat zo’n stap grote impact heeft. Het familiegevoel kan in het gedrang komen. Ceriel en Mischa trekken hun nette pak aan en gaan naar de bank. Tot hun verbazing wordt snel constructief gereageerd en is er efficiënt gewerkt aan een degelijk businessplan. Beiden nemen ze een aandelenpakket over en vormen vanaf dat moment de kern van het management.

Lou en Noël verdwijnen van het firmament en dan staat er een bedrijf met ambitie en jong management. De kernwaarden blijven behouden en de markt wordt op de vertrouwde manier benaderd. Met oog voor de behoefte van de klant. Het hele transitieproces duurde vijf jaar, de financiering duurde twee maanden. Kreuze Telecom 3.0 is een feit.

Voor meer informatie over de dienstverlening van Kreuze bel je met 043 358 57 37 of stuur een mail naar servicedesk@kreuze.nl.

 

(Dit artikel verscheen eerder in ITchannelPro Magazine nummer 1)

Mobiele versie afsluiten