Donderdag schreef de GM/VP Google Cloud op het bedrijfsblog dat met directe ingang de hyperscaler geen kosten meer in rekening brengt voor de datatransfers vanaf het Google platform naar elders.
Het niet langer in rekening brengen van de kosten voor dataoverheveling (egress) is een opvallende ontwikkeling. Jammer genoeg heeft de reguliere pers er weinig aandacht aan besteed. Toegegeven het nieuws van ontslagen elders in de Google organisatie was ook iets makkelijker te begrijpen.
Met het schrappen van de kosten zegt Google een bijdrage te leveren aan de discussie over de nieuwe cloud monopolies. Anders gezegd: de cloud levert door het hanteren van torenhoge tarieven voor het weg-migreren de factor hordes. Die hordes noemen we vendor lock-ins.
Google is uiteraard geen heilige, maar het kiest in dit geval wel als eerste van de grootste spelers voor een koerswijziging. Daarbij hoort de vraag waarom het bedrijf dit doet en op dit moment.
Marketeers en salespersonen zullen wijzen op het marktaandeel van de Google cloud. Dat bedraagt – los van de gekozen criteria – meer dan 10 procent. De nummers een en twee hebben een twee tot drie keer zo groot marktaandeel. Dat duo hanteert net als de nummers vier en lager egress kosten. Door die te schrappen kan Google bij de grotere en kleinere concurrenten klanten losweken.
Er speelt echter nog iets heel anders. ITchannelPRO heeft vorig jaar al eens gewezen op onderzoek door de Britse toezichthouders naar de cloudmarkt. De conclusies van de eerste fase van het onderzoek waren dusdanig dat het advies is gegeven aan een andere toezichthouder naar de zaak te kijken. Voornaamste reden is het frustreren van concurrentie en klanten door het hanteren van – inderdaad – torenhoge egress kosten door de twee grootste cloudaanbieders op de Britse eilanden.
Minder bekend, maar daarom niet minder verontrustend is dat dergelijke onderzoeken ook in de EU en Washington lopen. Personen met kennis van mededingingsrecht zullen daarom wel eens als verklaring voor de stap van Google op die processen kunnen wijzen.
Linksom of rechtsom, wat Google doet met de kosten kan dus zowel slim zijn of volkomen logisch.