Dinsdagmiddag maakten Reuters en anderen bekend dat Google, Allianz en Munich Re een overeenkomst hebben gesloten voor cyberverzekeringen. Dat bericht is snel een eigen leven gaan leiden. In ieder geval is nu duidelijk dat Google zelf geen dergelijke verzekeringen gaat aanbieden. Het maakt het mogelijk dat bepaalde GCS klanten eerder in de gaten krijgen dat ze zoiets bij de twee Duitse aanbieders kunnen regelen.
Cyberverzekeringen zijn lastig
Cyberverzekeringen zijn nog steeds een lastig onderwerp. Voor de doorsnee ondernemer, helemaal op MKB niveau, leeft het onderwerp totaal niet. Het aanbod voor dat deel van de markt is nog steeds gering. De voorwaarden zijn lastig vooraf te doorgronden. Het vergelijken van het aanbod is zelfs totaal onmogelijk. Deels komt het omdat dit nog steeds een nieuwe markt is. Deels ook omdat er geen vaste omschrijving is voor cyber, cyberschade en derhalve de standaard dekking van een cyberverzekering.
Dat probleem beperkt zich daarbij niet tot Nederland. In Amerika, waar de term en dienst voor het eerst zijn genoemd, speelt exact hetzelfde. Er is wel een wezenlijk verschil: het aantal keren dan ondernemers gedagvaard worden voor cyberincidenten is in Amerika vele malen groter. Dat komt dan weer omdat het aantal succesvolle malware besmettingen en diefstal van PPI met bankdata er zo hoog is. Veel incidenten en een claimcultuur maken een dergelijke verzekering daar logischer.
Niet voor alle klanten
Wat Google en de twee verzekeraars hebben bekend gemaakt heeft puur betrekking op de Amerikaanse markt. Dat zal na bovenstaande niet verbazen. Wat ook logisch is, is dat het aanbod niet voor iedereen is bedoeld. De drie richten de aandacht in eerste instantie op GCS gebruikers met een omzet tussen de $500 miljoen en $5 miljard.
Die klanten krijgen een extra feature bij de bestaande dienstverlening. Daarmee kunnen ze de risico’s beter in kaart brengen en vervolgens aanpassen. De uitkomst van dat proces kan vervolgens met de verzekeraars worden gedeeld. Die hebben dan een gestandaardiseerde rapportage en kunnen een voorstel voor een polis maken.
Leidt dit tot meer vraag?
Wat Google dus niet doet is zelf verzekeringen gaan aanbieden. Wat het wel doet is zorgen dat bepaalde rapportages in een vast formaat beschikbaar komen. Zal hierdoor de vraag naar cyberverzekeringen of het gebruik van de Google cloud toenemen? Is dit een model dat ook bruikbaar is voor het MKB? Het trio houdt wat dat betreft de kaarten nog op de borst.