Google probeerde woensdag weer eens alle schijnwerpers op zich gericht te krijgen door iets te roepen over miljarden investeringen voor datacenters in Duitsland. Het is ondertussen een herkenbaar patroon. Elke keer als zoiets wordt geroepen zijn er ook totaal andere berichten die minder positief zijn.
Voor Google en andere organisaties is het bijna dagelijkse kost. Per week lanceert een kleine groep met hyperscalers wel een persbericht dat in regio X Y geïnvesteerd gaat worden. Afhankelijk van het land waar dat bericht betrekking op heeft wordt er nog iets gezegd over groene stroom, banen of onderwijs.
Wat dat betreft is de bingokaart voor Google helemaal ingevuld. Een paar miljard voor datacenters in Duitsland die moeten gaan draaien op groene stroom. Het levert banen op en de lokale onderwijsinstellingen krijgen wat extra’s toegeworpen.
Eigenaardigheden
Wie dit soort berichten vaker onder ogen krijgt ziet direct een paar eigenaardigheden. Zo staat er vrij veel over natuur en grondwater. Waarom doet het bedrijf dat? Antwoord is niet omdat Duitsers daar extra gevoelig voor zijn, wel omdat de schaarste aan grondwater al eerder bouwprojecten van hyperscalers in een vroege fase heeft doen sneuvelen.
“verwacht”
Groene energie is ook een punt. Eerste wordt een langlopende deal met een leveranciers van groene stroom genoemd. Twee alinea’s lager staat dat het bedrijf “verwacht” dat in 2026 85% van de operaties in Duitsland gevoed worden door duurzaam opgewekte stroom. “Verwacht” is iets anders dan een harde toezegging.
Déjà vu
Een heel ander punt dat ook bij Nederlanders tot een déjà vu kan leiden is de alinea over het omgebouwen en bijgebouwen van kantoorruimte voor 2.000 nieuwe arbeidsplaatsen. Cisco heeft zoiets indertijd ook geroepen om de nieuwbouw in Amsterdam “te verkopen” aan politiek en de bevolking. Die toezegging is nooit waargemaakt. Het perceel langs de A9 is maar deels gebouwd en Cisco heeft zelfs wat er wel staat evenmin geheel gebruikt.
En zelfs voor wie dat debacle niet kent, hoe logisch is het dat een bedrijf zoveel nieuwe werkplekken toevoegt terwijl het richting aandeelhouders de ene na de andere ontslagronde communiceert.
Het bredere plaatje
Vraagtekens zetten bij wat Google roept om de Duitse pers naar zich toe te lokken is een ding. Het andere is dat er meer speelt in Duitsland. Tijd voor het bredere plaatje. Duitsland is een van de landen waar de pers aandringt op harde actie van de Europese Commissie tegen de «Site Reputation Abuse Policy» van de zoekmachine gigant.
Dat is nog niet alles. Donderdag is in Berlijn de rechtszaak van de Duitse prijsvergelijker Idealo tegen Google van start gegaan. Het bedrijf claimt een schadevergoeding van 3,3 miljard Euro. Kansloos is die claim helemaal niet. Op Europees niveau is Google namelijk in 2024 al door de hoogste Europese rechters veroordeeld tot een boete van 2,4 miljard Euro omdat het de eigen prijsvergelijkers een betere positie gaf dan die van de concurrentie.
Idealo is de eerste die met het Europese vonnis in de hand Googel voor de nationale rechter sleept. Elke prijsvergelijker in elke EU lidstaat kan dat doen, met behoorlijke kans op succes.




