Google heeft twee dagen terug aangekondigd met een eigen pixel tablet op de markt te komen. Dat is een opmerkelijke stap, want als er een device is waarbij de vraag al lange tijd onder druk staat en het aantal aanbieders afneemt dan is het wel de tablet.
Wie nog beter kijkt naar cijfers van Canalys ziet dat de markt feitelijk weer terug is op het niveau van voor de start van de pandemie. Op dat moment was er al sprake van een structurele en hardnekkige neerwaartse druk op de shipments. Het aantal aanbieders van tablets is niet voor niets alleen maar afgenomen.
Onderwijsmarkt
De consumentenmarkt zal blijven kwakkelen, maar voor de zakelijke markt kan volgens Canalys de situatie verbeteren. B2B wordt in een adem genoemd met de onderwijsmarkt. Daar kunnen vraagtekens bij worden gezet.
Tegelijk is daar ook een motief zichtbaar voor de stap die Google nu heeft genomen. Dat bedrijf is met chromebooks jarenlang zeer sterk gegroeid in de onderwijsmarkt. Die groei is voor de pandemie al tot stilstand gekomen en omgeslagen in een eveneens structurele neerwaartse druk. Het zou dus zo maar kunnen dat het bedrijf door het pushen van een eigen pixel tablet probeert de groei van Apple in dit segment zo veel mogelijk tegen te houden. Dit lukt duidelijk niet meer met chromebooks, maar of eigen tablets daar een betere kans hebben?