Vandaag, maandag 1 april is het exact twintig jaar geleden dat Google een eigen maildienst lanceerde: Gmail. Zelf spreekt het bedrijf over het revolutioneren van e-mail. Heeft Gmail inderdaad zoveel veranderd?
Revolutie
Reactie
In reactie op de komt van Gmail vergrootte Microsoft als een haas de eigen postbussen. Tot 250 megabytes was gratis, daarboven moest betaald worden. Yahoo legde de lat op 100 megabytes. Dat was trouwens ook het maximale volume voor de betalende klanten. Die kregen tegen betaling “virtually unlimited space” tot hun beschikking.
Terwijl Microsoft en Yahoo nog probeerden geld te verdienen aan betaalde maildiensten en probeerden storage als een aparte dienst te blijven verkopen, maakte dat bij Google niets uit.
Zo gezien heeft Gmail inderdaad de markt overhoop gehaald. Gratis e-mail was niet nieuw, maar het aantal mails dat opgeslagen kon worden was voor weinig voorstelbaar. De ruimte voor mail en storage en daarmee file-sharing op een hoop gooien was wel compleet nieuw. En dat allemaal gratis.
Gratis
Sindsdien is er wel wat veranderd. Bij Gratis en Onbeperkt weet de consument inmiddels dat er altijd kleine lettertjes zijn. Gratis betekent ook dat er nul garantie op beschikbaarheid en continuïteit is. Daarom zijn er zoveel gebruikers die meerdere e-mail en storage accounts hebben. Betaalde diensten voor waardevolle zaken of het werk en gratis voor de rest. Gmail heeft nadrukkelijk niet de markt voor e-mail overgenomen. Zo te zien is de markt zelfs breder en gedifferentieerder geworden
Storage
Gmail met 1 gigabyte was daarnaast het startpunt voor massaal gebruik van de cloud voor opslag. Dat bij een office pakket tegenwoordig x gigabyte aan opslagcapaciteit zit vinden we heel normaal. Misschien is dat te danken aan een gratis e-mail dienst. De 20 ste verjaardag van Gmail verdient ook daarom wel enige aandacht.