• Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Contact
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten

Enreach 1Banner_Marieke_Bita C-IT community

Glasvezelmarkt in Nederland

‘Glasvezelmarkt in voetspoor mobiele diensten’

29-10-2024
glasvezel-aanleg
Deel op LinkedinDeel op FacebookDeel via WhatsappDeel via mail

Buiten het zicht van consumenten is er veel gaande op de glasvezelmarkt. We zien de eerste signalen van verminderde groei en daardoor het aanpassen van de businesscase bij aanbieders.

Aanbieders en providers

glasvezelDe begrippen aanbieders en providers worden makkelijk in de mond genomen en door elkaar gebruikt. Voor de consument is het de partij die maandelijks een factuur stuurt. Op de open glasvezelnetwerken zijn in de regel een dozijn providers per regio actief. Consumenten ouder dan 40 jaar zullen wellicht nog weten dat er voorheen veel meer keuze was tussen internetproviders. Je zou bijna een pubquiz kunnen vullen met het noemen van de partijen die ooit groot en belangrijk waren.

Het vergelijken van het aantal providers tussen toen en nu is iets dat terecht kan rekenen op kritische kanttekeningen door Mathieu Andriessen (NLconnect) en Andrew van der Haar (FCA). Zij wijzen erop dat de benaming ‘provider’ nog steeds wordt gebruikt, maar dat die generieke vlag de lading niet meer dekt. Het is beter om het woord ‘aanbieders’ te gebruiken, en dan bij voorkeur daarbij aangeven om welke laag het gaat.

Nieuwe fase met consolidatie

De consumentenmarkt voor glasvezelinternet is inmiddels in een nieuwe fase beland. Volgens de cijfers van toezichthouder ACM en de laag 1 aanbieders is Nederland op huishoudniveau bijna 100 procent verglaasd. Het moment nadert dat er minder nieuwe business bij kan komen, en dan moet wel consolidatie volgen. Volgens Mathieu en Andrew is dat proces al gaande. Beiden zien dat proces ook spelen op de zakelijke markt. Laag 1-aanbieders met een regionale footprint lopen in dat proces in meerdere opzichten zelfs voor op de grote partijen die zich primair richten op de consumentenmarkt.

De kleinere zakelijke overnames zijn om een aantal redenen zeer interessant. Het aanleggen van een netwerk is echt iets anders dan het commercieel uitbaten. Er zijn partijen die dat inzien en berekenen dat er nu nog rendement kan worden gerealiseerd met het verkopen, terwijl niemand weet of dat over een aantal jaren nog het geval is.

Laag 2 en Laag 3

Als aanbieders op laag 1 minder nieuwe omzet zien binnenkomen, dan betekent dat niet automatisch dat dit laag 2- en laag 3-aanbieders op hetzelfde moment en in dezelfde omvang raakt. Deze twee zullen pas aanzienlijk later hun omzet zien afvlakken. Maar, en dat is een groot verschil, zij kunnen in principe meer diensten ontwikkelen en verkopen en daarmee de omzet per klant verhogen. Een laag 1-aanbieder heeft daar veel minder mogelijkheden. Het is een optie om nog een glasvezel tussen A en B aan te leggen, ook als de concurrent daar al iets heeft liggen. Maar de vraag naar dergelijke ‘overbuilds’ is zeer gering. Het investeringsrisico is daarentegen zeer hoog.

Dan de vraag wat er verder verandert voor de laag 2- en laag 3-aanbieders als overal glasvezel ligt. Het is weinig waarschijnlijk dat er verticale integratie optreedt doordat een laag 1-partij zijn vaste afnemers in laag 2 en 3 opkoopt, zeker als het gaat om de consumentenmarkt. De specialisatie naar de verschillende lagen is er ook niet voor niets gekomen. Mathieu stelt vast dat het aantal aanbieders op laag 3 onder druk staat. Wie daar beter naar kijkt, ziet dat minder aanbod op dat niveau gunstig is voor de partijen die nu al een behoorlijk marktaandeel hebben. Voor innovatie, dus laag 2 en 3, is het echter een slechte ontwikkeling.

MNO – MVNO

Wie door zijn wimpers kijkt, ziet op de glasvezelmarkt ontwikkelingen die lijken op de mobiele markt. Daar maken drie MNO’s de dienst uit, terwijl MVNO’s weinig ruimte lijken te hebben om met innovaties te komen. Dat is min of meer vergelijkbaar met de laag 3-aanbieders op de glasvezelmarkt. Op die mobiele markt verschijnen ook geen nieuwe toetreders meer, want de businesscase is niet meer sluitend te maken. Is dat wat we ook met glasvezel gaan meemaken?

 

 

Wat zijn lagen 1, 2 en 3?

Onder laag 1 wordt het fysieke netwerk verstaan, de glasvezelkabels en de pop. Het wordt ook wel de passieve laag genoemd. Laag 2 is in tegenstelling tot laag 1 een actieve laag, want door het belichten van de vezel wordt de verbinding voorbereid op gebruik. Uitsluitend bovenop laag 2 kan laag 3 bestaan. Dat is wat de meeste consumenten de provider noemen, de aanbieder van het daadwerkelijke internetsignaal, televisie en telefoniediensten.

(dit artikel verscheen eerder in ITchannelPRO magazine #04-2024)

Tags: glasvezelITchannelPRO Magazine

GerelateerdeBerichten

Indy Veldt Telador

Indy Veldt over geslaagd partnerevent en toekomst van Telador

2025/07/22
Odido Peter Gijzenberg 1_G3_light

Peter Gijzenberg van Odido over 5G Internet voor Bedrijven

2025/07/21
Volgend bericht

KPN groeit een beetje

Uitgelichte Vacatures

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Business Administration Specialist

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Inside Sales Executive

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Pre Sales Engineer

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

Upcoming Event

Smart Living Society: slimmer en vitaal thuiswonen

24-09-2025 - 19:30

Omada Solution X Partner Event 2025

10-09-2025 - 15:00

European Resilience Summit – Den Haag

14-10-2025 @ 10:00 , more

European Resilience Summit – Berlin

18-09-2025 @ 09:00 , more

Regional Development Roundtable on Limburg’s Digital Infrastructure

04-09-2025 - 17:00
View All Events
Bekijk alle evenementen
itchannelpro logo

ITchannelPRO is hét kennisplatform voor de circa 10.000 Telecom en IT-business partners en geldt als de primaire informatiebron in het IT-kanaal in Nederland.

Overige publicaties
Circulaire IT
DatacenterWorks
InfosecurityMagazine
CloudWorks
Business & IT

Over ITchannelPRO

  • Over ITchannelPRO
  • Tip de redactie
  • Adverteren en contentmarketing
  • Nieuwsbrief
  • Abonneren
  • Adreswijziging doorgeven
  • Contact

Contact

Varenmeent 5
1218 AN Hilversum

035 204 1000
info@itchannelpro.nl

ITchannelPRO is onderdeel van LuteijnMedia BV

  • Privacybeleid
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Colofon

© 2022 ITchannelPRO - webdesign marketing bureau Creating4U.nl.

Altijd op de hoogte blijven?

Wil je niks missen? We houden je dagelijks op de hoogte van het laatste nieuws! Je kunt je aanmelden voor onze nieuwsbrieven door het formulier in te vullen.

Wil je de nieuwsbrief uiteindelijk toch niet meer ontvangen? Geen probleem! Je kunt je op elk moment weer afmelden.

Inschrijven
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • ‘Integratie Teams en Xelion geeft keuzevrijheid’
  • ‘Partners zijn de belangrijkste schakel’
  • Aboneren CloudWorks
  • Aboneren InfoSecurity Magazine
  • Abonneren
  • Abonneren Datacenter works
  • Adreswijziging doorgeven
  • Adverteren en contentmarketing
  • Adverteren in ITchannelPRO Magazine #1
  • bedankt voor het aanmaken van contact
  • Bedankt voor het aanmaken van een bericht
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuw evenement
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuwe vacature
  • Bedankt voor het abonneren op de nieuwsbrief
  • Bedankt voor het abonneren op ons Magazine
  • Bedankt voor het adverteren
  • Bedankt voor het tippen van de redactie
  • Bedankt voor het wijzigen van uw adres
  • Bedrijf
  • Bedrijf toevoegen
  • Bedrijvengids
  • CEO Jean-Paul Weterings van Exertis Benelux over Microsoft Teams:
  • Circulaire-IT magazine
  • Cloudworks magazine
  • Colofon
  • Compliant en veilig met Microsoft Teams
  • Contact
  • Cookie verklaring
  • Datacenter works magazine
  • De Nationale CyberSecurity Monitor 2020
  • Digitaal dossier
    • Benieuwd naar het ecosysteem van MS Teams?
    • Deelnemen aan het digitaal dossier rondom Circulaire IT?
  • Digitale telecomorganisatie
  • Disclaimer
  • Evenementen
  • Evenementen
  • Event Archive Item
  • Event Detail
  • GD Archive Item
  • Grote vraag naar Adoptify-ondersteuning van Microsoft 365 en MS Teams
  • Home
  • InfoSecurity Magazine
  • ITchannelPRO magazine
  • Jabra Evolve2-headsets zetten de nieuwe standaard
  • Locatie
  • Logitech & Microsoft: al veertig jaar een goed huwelijk
  • lorem20254
  • Lydis met Yealink koploper in MS Teams-hardware
  • Magazines
  • Nieuwsbrief
  • Nuvias UC; specialist bij uitstek
  • Over ITchannelPRO
  • Plaats een vacature
  • Place Archive Item
  • Place Detail
  • Places
  • Poly: de kracht achter waardevol menselijk contact en samenwerken​
  • Privacybeleid
  • Stapsgewijs overstappen van Skype for Business naar MS Teams is noodzaak
  • Start-up Anyroute biedt resellers platform met telefonie via Microsoft Teams
  • Telefonie of communicatie, het is een groot verschil
  • Terms and Conditions
  • ThemaTeam stelt het werkveld en de belevingswereld van medewerkers voorop
  • Tip de redactie
  • Vacature dashboard
  • Vacatures
  • Video
  • Visie Mark Meerbeek van Ditox op toekomst van (samen)werken
  • Voice-DNA voor de digitale werkplek
  • Whitepaper Nieuwe rol van het dealerkanaal in online marketing en sales
  • Wijzigen
  • Zoekpagina

© 2022 ITchannelPRO - webdesign marketing bureau Creating4U.nl.