Dat het uitrollen van glasvezel voor consumenten geen makkelijke wedstrijd is niet langer te ontkennen. KPN maakt vorige week nog bekend dat het werven van klanten de komende periode meer aandacht krijgt dan het aanleggen. In de buurlanden speelt dat ook en deels is de situatie ronduit beroerder.

Dan zijn praatjes over beschikbaarheid van “meer dan 80 procent” in een gebied totaal inhoudsloos. Wie daar als eerste achter zijn gekomen, dat zijn de banken. Als eerder schreef ITchannelPRO dat op de Britse eilanden de banken geld apart zetten omdat ze rekening houden met het omvallen van grote lokale verglazers. Daaraan vooraf gingen berichten over de eerste rondes massaontslagen bij die verglazers.
Britten
De Britse regionale spelers voelen de druk van de geldschieters toenemen en zetten alles op alles om meer betalende klanten te vinden. Van “homes passed” wat niets oplevert naar contracten die wel voor een cashflow zorgen is het enige dat daar nu nog telt. Dat in de nodige regio’s minder dan 30 procent van de aansluitingen gebruikt wordt zegt wat dat betreft al voldoende. Pas daarboven kan er geld verdient worden.
Duitsers
Aan de andere kant van Nederland rommelt het ook. Vorige week werd bekend dat Deutsche Glasfaser acuut 1 miljard Euro nodig heeft omdat. Zonder vers geld komt de “strategie” te komen tot 3,2 miljoen “homes passed” tot stilstand.
Over het aantal werkende aansluitingen wordt in alle talen gezwegen. Wel staat in de meldingen dat het doel van 6 miljoen “homes passed” op de lange baan is geschoven. Niet zo vreemd als je elders leest dat in sommige gebieden slechts 16 procent (!) van de aansluitingen benut wordt. Als dat de tussenstand is van de wedstrijd dan moet er in de tweede helft een wonder gebeuren