Vrijwel iedereen heeft inmiddels de tools om te werken vanaf iedere locatie. Omdat werktijd steeds meer wordt verdeeld tussen kantoor en thuis, kijken bedrijven kritisch naar hun bedrijfsnetwerken, ziet Gillian Roseval van NETGEAR.
Mkb-bedrijven zijn druk bezig met het opwaarderen van hun bandbreedte. Om het hybride model goed te kunnen toepassen, is volgens Gillian een goede dekking van de wifi cruciaal. “Van partners wordt verwacht dat ze overal kennis over hebben, vooral omdat mkb-bedrijven vrijwel geen technische specialisten in huis hebben. Voor zulke partners is het fijn om bij een partij als NETGEAR te kunnen aankloppen voor advies en trainingen”, zegt hij. Het zijn dan ook drukke tijden. Gillian is Presales Engineer Benelux en Nordics en een van de nieuwe gezichten van het team van NETGEAR. Hij heeft ruime ervaring in de MSP-markt en is ook bekend met hoe vendors en system integrators werken.
Inhaalslag op kantoor
“Je merkt dat bedrijfsnetwerken snel moeten worden aangepast om de stap naar video te maken”, weet Gillian. Waar voorheen maar een handjevol gebruikers binnen een bedrijf kon worden beschreven als echte ‘power users’, heeft nu vrijwel iedere medewerker behoefte aan hoge en consistente bandbreedte. Gillian: “Het kantoor is echt een ontmoetingsplek geworden. Gebruikers gebruiken allemaal tegelijkertijd video, en de telefoon wordt niet meer beschouwd als alternatief wanneer de videoverbinding wegvalt. De persoonlijke touch die beeld geeft, is extreem belangrijk geworden. Maar het zorgt ook voor extra belasting op het netwerk. Dat besef hebben resellers, maar het gaat erom hoe ze overbrengen dat een goed dekkend wifi-netwerk zo belangrijk is.” Daar komt bij dat ruimtes opnieuw worden ingedeeld, bijvoorbeeld met nieuwe ruimtes en tussenwanden. “En medewerkers verplaatsen zich veel meer binnen het pand. Dan moet de roaming op orde zijn.”
Het argument voor Wi-Fi 6
Wireless vraagt dus om meer dan het bijplaatsen van access points. Nieuwe technologie speelt een cruciale rol in het upgrade-pad. Vooral Wi-Fi 6 heeft zich bewezen binnen huishoudens, mede door de pandemie. “Nu werknemers weer terugkomen en het hybride werken populair is, kijken bedrijven heel scherp naar wat zij moeten doen. Moeten ze opschalen of juist downgraden. Er is veel behoefte aan de nieuwste specificaties”, zegt Gillian. De producten zijn er, en NETGEAR heeft zijn voorraad goed op peil, zo voegt hij eraan toe. “Maar we bieden ook de kennis en ondersteuning, zodat resellers niet zelf het wiel hoeven uit te vinden”, zegt Gillian. “De technologische ontwikkeling gaat natuurlijk heel snel, en IT-specialisten moeten bijblijven. Tegelijkertijd dragen ze verantwoordelijkheid om de infrastructuur draaiende te houden. Dan blijft minder tijd over voor het lezen van de nieuwste whitepapers over de nieuwste standaarden. Denk aan Wi-Fi 6E, de expanded versie van Wi-Fi 6 die we op voorraad hebben. Daarom zetten we dat soort dingen uiteen in webinars, verzorgd door mij of mijn collega’s.”
Site-survey
Het ligt natuurlijk een stuk ingewikkelder dan ‘u vraagt, wij draaien’, vooral omdat mkb-bedrijven niet altijd goed weten wat ze nodig hebben. De communicatie vanuit NETGEAR is daarom proactief, waarbij Gillian en zijn collega’s proberen vinger aan de pols te houden bij de partners. “We bieden bijvoorbeeld ook een dienst voor Wi-Fi Design. Wij krijgen dan informatie van de klant over de layout van het gebouw, de hoeveelheid clients, de high-density-locaties, enzovoort.” De gegevens komen in een speciale site-surveytool die aan de hand van de plattegrond een nauwkeurige schatting maakt van de optimale plaatsing van access points. “Zo kan je al in een vroeg stadium rekening houden met de bekabeling en het aantal benodigde access points. Dat zorgt er ook voor dat de aanleg binnen budget past”, zegt Gillian. “We vragen ook door, zodat het gebruik en daarmee de behoefte duidelijk zijn. Dan kunnen we ook onze oplossingen verbeteren.”
Het biedt allemaal argumenten voor het uitrollen van nieuwe technologie. NETGEAR gaat er prat op dat ze altijd voorlopen en de nieuwste specificaties kunnen leveren, en dat voor de budgetbewuste mkb-markt. Eventuele angst dat de clients nog niet zijn uitgerust hiermee en de investering te vroeg komt, is volgens Gillian ongegrond. “Bedenk dat nieuwe technologie binnen een jaar in alle clients zit”, zegt hij. “Een investering in bijvoorbeeld Wi-Fi 6 kost wellicht onder de streep een paar tientjes meer, maar het netwerk is dan wel voor de komende jaren ingevuld. Op termijn bespaart dat juist kosten.” Want, zo vraagt Gillian retorisch: waarom zou een gebruiker die thuis een snelle verbinding gewend is, een langzame verbinding op kantoor moeten accepteren?
Meer weten over NETGEAR? Zoek dan contact met Gillian Roseval via 06 15 30 84 45 of mail naar gillian.roseval@netgear.com.
Dit artikel verscheen eerder in ITchannelPRO magazine nummer 4