“Gezamenlijke aanpak e-commerce producten nodig om consumenten te beschermen”

persbericht van ILT, NVWA, IGJ, RDI, Arbeidsinspectie en Douane

De zes genoemde toezichthouders hebben donderdag onderstaand persbericht gepubliceerd. Dat een groot deel van de e-commerce zendingen uit China niet aan de wet voldoet was al bekend. Maar dat het gaat om 85% tot 95% van de geïnspecteerde producten tart gewoon elke beschrijving.

e-commerceDat de diensten constateren gaat ook verder dan onacceptabele risico’s voor de gezondheid van consumenten en hun directe omgeving. Hier gewoon sprake van oneerlijke concurrentie door SHEIN, AliExpress en Temu.

Kort na het online verschijnen van deze Nederlandse melding heeft NOYB.eu bekend gemaakt klachten tegen TikTok, AliExpress, SHEIN, Temu, WeChat en Xiaomi te hebben ingediend. De bedrijven worden beschuldigd op grote schaal en systematisch de AVG te overtreden.

=== begin persbericht ===

Het aantal producten dat rechtstreeks bij de Europese consument terechtkomt via e-commerce platforms buiten de Europese Unie (EU) groeit explosief. Om consumenten te beschermen tegen onveilige en niet-duurzame producten moeten alle partijen in de productie- en distributieketen hun verantwoordelijkheid nemen en is een gezamenlijke aanpak nodig.

Dit is de oproep die de Nederlandse markttoezichtautoriteiten Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT), Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA), Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ), Rijksinspectie Digitale Infrastructuur (RDI), Nederlandse Arbeidsinspectie (Arbeidsinspectie) en de Douane doen aan de minister van Economische Zaken. Deze oproep staat in het signaal E-commerce platforms buiten de EU zorgen voor onveilige (markt)producten, dat aan minister Beljaarts is gestuurd.

Meer dan 1 miljard pakketjes

Jaarlijks komen meer dan 1 miljard pakketjes via Nederland de EU binnen. Dat is circa 40% van de totale e-commerce import in de EU. Steeds vaker leveren fabrikanten uit met name Azië hun producten rechtstreeks aan Europese consumenten en bedrijven. En het aantal producten dat de EU binnenkomt via e-commerce platforms zoals SHEIN, Temu, AliExpress en Alibaba groeit explosief.

Ruim 85% onveilige producten

Uit onderzoek van Europese markttoezichtautoriteiten blijkt dat 85% tot 95% van de geïnspecteerde producten afkomstig van SHEIN, AliExpress en Temu niet voldoet aan de Europese productwetgeving. Producten zijn niet effectief, kunnen risicovol zijn voor consumenten of werken niet goed. Denk bijvoorbeeld aan speelgoed met losse onderdelen waardoor kleine kinderen kunnen stikken. Of elektronica die door oververhitting in brand vliegt of voor storing zorgt bij andere apparaten. Ook worden er veel verboden stoffen, zoals lood, aangetroffen in producten uit Azië.

Europese productregels

In Europa gelden er regels waaraan producten moeten voldoen. Een bedrijf dat een product op de Europese markt brengt, moet bewijzen dat het product effectief, veilig en duurzaam is en geen risico’s oplevert voor de gezondheid. Ook moet er in Europa een vertegenwoordiger zijn gevestigd, die aan te spreken is op de naleving van de Europese normen voor het product. Daarnaast zorgt de Europese wetgeving voor een gelijk speelveld en dat alle spelers in de toeleveringsketen (zoals de fabrikant, importeur en distributeur) een rol hebben in de garantie van en de controle op de productconformiteit. De markttoezichtautoriteiten ILT, NVWA, IGJ, RDI en Arbeidsinspectie zien (samen met de Douane) toe op naleving van deze regels in Nederland.

Bescherming consument en milieu onder druk

De slechte naleving van Europese productwetgeving in combinatie met de groeiende rechtstreekse levering van producten uit voornamelijk Azië, leidt tot een toename van onveilige, ongezonde, niet werkende en niet-duurzame producten in Nederland. De bescherming van consumenten, het milieu, de gezondheid, de duurzaamheid en de veiligheid komt daarmee onder druk te staan. Daarnaast werkt het oneerlijke concurrentie in de hand ten opzichte van bedrijven die wel voldoen aan de regels. Ook consumentenorganisaties die betrokken zijn bij de e-commerce sector uiten hierover hun zorgen.

Gezamenlijke verantwoordelijkheid

Door de explosieve toename van de directe levering van e-commerce producten is het voor de Nederlandse markttoezichtautoriteiten onmogelijk geworden om al deze producten (in samenwerking met de Douane) effectief en efficiënt aan de grens te controleren. In plaats van een steekproef uit een grote partij, zouden alle individuele pakketjes moeten worden gecontroleerd. Een onmogelijke opgave, zelfs met meer of ander toezicht door de ILT, NVWA, IGJ, RDI en Arbeidsinspectie.

Daarom pleiten de Nederlandse toezichthouders en de Douane voor een gezamenlijke aanpak, waardoor alle partijen in de keten (productie, handel en transport) van e-commerce producten van buiten de EU, overheid en kopers hun verantwoordelijkheid nemen. Alleen zo kunnen consumenten en gebruikers worden beschermd tegen niet werkende, onveilige, ongezonde en niet-duurzame producten en kan een gelijk speelveld aan bedrijven worden geboden. Hierover gaan de toezichthouders en de Douane graag met minister Beljaarts in gesprek.

=== einde persbericht ===

Mobiele versie afsluiten