Gevolgen prijsverhogingen door telco’s

iedereen moet op de kleintjes letten

De eerste aanbieders van mobiele telefonie hebben inmiddels de prijsverhogingen voor het nieuwe jaar bekend gemaakt. Door de inflatie in Europa wordt bellen, appen en mobiel internetten overal een stuk duurder. Wat betekent die voor de uitrol en adoptie van nieuwe diensten?

Prijsverhoging en grotere bundels

euros geldIn Nederland heeft T-Mobile de stap genomen de prijzen met 8.6 procent te verhogen. Naar Nederlandse begrippen is dat zeer fors, maar het is een door de inflatie gerechtvaardigde stijging. In Duitsland is de eerste aanbieder gekomen met een prijsaanpassing van 10,2 procent. Bij de Belgen rekent Orange ongeveer 10 procent meer voor de meeste abonnementen. Om de prijsschok de verzachten worden wel voor alle abonnementen de databundels vergroot. Daardoor is het niet helemaal mogelijk de huidige en nieuwe situatie met elkaar te vergelijken.

Britten tot 17,9% duurder uit

Dat aanpassen van de databundels is een slimme zet om dat klanten aan boord te houden. Voor de Britse telco’s en MVNO’s zal dat nog een hele opgave worden, want daar gaan de maandelijkse kosten met minimaal 13,9 procent (!) omhoog, uitschieter is Virgin Mobile dat de prijzen met 17,9 procent opschroeft. Bij dergelijke percentages zal een substantiële groep een downgrade van het abonnement gaan overwegen. Een paar GB aan data weggeven zal daar weinig indruk maken.

Diensten worden wel vaker duurder. Iedere aanbieder kan per jaar de inflatiecorrectie doorvoeren. Normaal hebben eindgebruikers dan ook geen mogelijkheid het contract door dat soort prijsverhogingen op te zeggen. Nu de inflatie opeens zo hoog is geldt die regel nog steeds. Voor zakelijke gebruikers gelden andere regels, die worden in de regel gehouden aan de contractsduur.

Die contractsduur zal bij elke telco en MVNO goed in de gaten gehouden gaan worden. Churn is een ontwikkeling die op de voet wordt gevolgd, maar waarschijnlijker is het dat klanten op die moment kiezen voor een meer sober abonnement, een downgrade dus.

“primeur”

Als dat op grotere schaal gebeurt is er sprake van een “primeur”. Alles wijst er ook op dat we in Europa daar meer me te maken gaan krijgen. De abonnee wil zijn nummer niet kwijt, maar heeft geen zin of ruimte maandelijks meer te betalen. Voor de aanbieders van de diensten betekent het dat de inkomsten minder snel stijgen dan gehoopt. Iets dergelijks komt wel vaker voor. Bij de uitrol van 3G en 4G klopten de rekenmodellen ook niet helemaal. Groot verschil was toen wel dat de inflatie hier geen roet in het eten gooide, dat is nu wel het geval.

Ook telco’s letten op de kleintjes

Daarom zullen investeringen voor nieuwe diensten waarschijnlijk opnieuw tegen het licht gehouden worden. Bij elke beslissing zal meer dan ooit gekeken worden of de beoogde uitrol en adoptie wel min of meer gelijk opgaan. Ook de telco’s hebben immers te maken met leveranciers die met prijsverhogingen komen en zullen dus op de kleintjes moeten letten.

Mobiele versie afsluiten