De langetermijn investeringen door Heathrow Airport in Genetec-oplossingen stellen de luchthaven in staat voortdurend te innoveren en transformeren.
London Heathrow is de drukste Europese luchthaven met jaarlijks transport van ongeveer 80 miljoen passagiers en14 miljoen ton aan goederen. Meer dan 76.000 medewerkers zorgen er 24/7 voor dat de luchthaven, die 1.227 hectare beslaat, soepel functioneert. Tot de werkzaamheden behoren het optimaal laten verlopen van de passagiersstroom, het beveiligen van de gebouwen en het dagelijks managen van meer dan 1.300 vertrekkende vluchten en landingen voor 89 verschillende luchtvaartmaatschappijen.
Heathrow implementeerde aanvankelijk Genetec Security Center om al zijn
IP-beveiligingssystemen onder te brengen in een unified platform. Wat begon als een implementatie van 2000 camera’s in 2016 is sindsdien in omvang meer dan verviervoudigd. Het omvat nu veel meer; van video en toegangscontrole tot LIDAR, analytics, automatische nummerplaatherkenning (ANPR) en nog veel meer. Tegenwoordig gebruikt Heathrow de oplossingen van Genetec voor veel meer dan alleen fysieke security, o.a. om de meer dan 150 km aan bagagebanden te bewaken en het dagelijks in- en uitrijden van meer dan 150.000 voertuigen te faciliteren.
“We managen in feite een kleine stad die toevallig Heathrow heet”, licht Danny Long, IT Product Owner voor fysieke security bij Heathrow, toe. “Naast de traditionele beveiligingsfuncties op luchthavens zijn we verantwoordelijk voor het bewaken van wegen, winkels, drie treinstations, een busterminal, kantoren, een kerk, brandstof stations, een hoogspanningsnetwerk en alle andere infrastructuur die belangrijk is voor het managen van de passagiersstroom.”
Genetec Security Center ondersteunt bij Heathrow nu 90 verschillende groepen stakeholders in 110 afzonderlijke meldkamers, die allemaal verschillende behoeften en toegangsrechten hebben. Dankzij aangepaste dashboards kunnen individuele teams en derden, zoals politie, overheids-instanties, luchtvaartmaatschappijen en retailers, zich richten op hun specifieke taken.
Sommige operationele medewerkers krijgen bijvoorbeeld de tools om de passagiersstroom te monitoren; ze worden automatisch op de hoogte gebracht wanneer de wachtrijen voor security te lang worden. IT-collega’s daarentegen zien geen camerabeelden; zij hebben toegang tot health-dashboards die hen waarschuwen wanneer apparatuur offline is of als software/firmware updates nodig heeft.
“Het leuke aan onze samenwerking met London Heathrow is, dat ze er voortdurend naar streven de grenzen van ons systeem te verleggen en nieuwe aspecten te ontdekken waar onze oplossingen nog meer waarde aan kunnen toevoegen”, zegt Simon Barnes, directeur business development bij Genetec. “Hoewel onze software geconfigureerd is aan de hand van de vereisten van Heathrow, komen er in de praktijk nieuwe wensen naar boven en passen wij onze software aan hun realiteit aan.”
“Het is mijn taak om onze zakelijke vereisten te vertalen naar werkbare oplossingen en Genetec biedt mij waardevolle tools om dat te bereiken”, concludeert Long. “Onze ervaring met Genetec is zeer positief en we willen nog verder uitbreiden voor wat betreft de omvang en het gebruik van het systeem.”