Het is makkelijk scoren of toevallig goed getimed: Bitkom verspreidt de resultaten van een mini onderzoek naar gebruik van de cloud, uitval van de cloud en plan B. Ook al is het de categorie “Quick & Dirty” onderzoek, je kunt er wel wat mee.
De vraag is simpel, dus het aantal antwoordopties kan beperkt blijven: “is bij u de laatste 12 maanden toegang de cloud wel eens uitgevallen?” Met de drie antwoorden ja, nee, geen idee heb je alle mogelijkheden te pakken. Bitkom heeft die laatste optie echter aangepast tot “geen idee / geen antwoord”. Daardoor zijn de gegeven antwoorden in een keer anders te interpreteren.
39 procent heeft gemerkt dat de cloud er niet altijd is en 6 procent kan of wil die vraag niet beantwoorden. Dan is de 55 % die geen problemen heeft ervaren opeens minder overtuigend. Of het probleem lang of kort duurde is verder niet relevant, voor een substantieel deel van de markt is 100% cloud-uptime onhaalbaar gebleken.
De volgende vraag was: wat heeft u gedaan na een cloudstoring? 99% van de groep die daar ervaring mee heeft (en dat toegaf) is gaan werken aan een noodplan. Klinkt goed, maar het is wel triest. Er staat namelijk dat die groep tot het wegvallen van de cloud geen plan B in de la had liggen.
Die score is veelzeggend en maakt meer indruk dan percentages van gebruikers die boos zijn geworden, opnieuw zijn gaan onderhandelen of van aanbieder zijn gewisseld (elke tiende ondervraagde!).
Geen plan B hebben en wel afhankelijk zijn van de cloud. Is er ook maar enige reden om aan te nemen dat de situatie in Nederland zoveel beter is dan bij de buren?