Geachte heer/mevrouw – een AVG valkuil

Tijd om je aanmeldprocedures onder de loep te nemen

Als ondernemer wil je je klanten op een correcte manier aanspreken en bij de registratie van een nieuwe klant vraag je daarom of de aanhef geachte heer of geachte mevrouw moet zijn. Er is werk aan de winkel voor wie dit herkent want de hoogste rechters van de EU hebben bepaald dat deze werkwijze in strijd met de AVG is en dus niet langer is toegestaan.

AVG-GDPRVerplicht veld

De rechters in Luxemburg zijn in juni 2023 door een Franse rechter gevraagd om een oordeel. In Frankrijk speelde een rechtszaak tussen een organisatie en de Franse spoorwegen. Om online abonnementen en tickets te kunnen aanschaffen vraagt de SNCF om meer dan naam, adres- en bankgegevens. Er is ook een verplicht veld aanhef met daarbij de keuze (vertaald) geachte mevrouw of geachte heer.

Over die verplichting strijden partijen voor de rechtbank en de rechter in Frankrijk vraagt aan de hoogste Europese rechterlijke instantie om advies. Dat komt omdat de klagers stellen dat het verplicht moeten opgeven van het geslacht in strijd is met de AVG. Voor de dienstverlening (het treinkaartje) is die informatie irrelevant en het is in strijd met de verplichting tot dataminimalisatie.

De rechters in Luxemburg bevestigen nu dat het verplicht stellen van geachte heer of geachte mevrouw bij een registratie als deze in strijd met de AVG is. Met dat oordeel moet de Franse rechter verder om het lokale Franse geschil verder te beslechten.

Vuurwerk

Het vuurwerk van deze zogenaamde prejudiciële beslissing is dat het voor alle vergelijkbare registratieprocessen in de hele EU geldt. Voor sommige ondernemingen is er niets aan de hand, want die hebben of geen verplichte aanhef in de registratie waaruit het geslacht blijkt, of ze hebben een neutrale derde vorm.

Het gros van de ondernemingen, maar ook overheidsdiensten en non-profits zal hier echter heel snel iets moeten gaan veranderen. Waarom snel? Omdat met deze beslissing onder de arm iedereen kan gaan klagen dat X de AVG schendt. Aangezien voor sommige personen en instanties klagen een verdienmodel is, is er extra reden je eigen aanmeldformulieren (ook als je alleen B2B doet) tegen het licht te houden.

(link uitspraak)

Mobiele versie afsluiten