‘Pong’ – wat aanvankelijk klinkt als een doffe opslag op een speeltafel, is in werkelijkheid het eerste commercieel succesvolle videospel ter wereld. In 1972 betrad het bedrijf Atari daarmee de tot dan toe ongerepte digitale speelpaden. Dat zich hieruit een markt zou ontwikkelen van 180 miljard, dat hadden Lara Croft, Mario en Pac-Man nooit kunnen dromen. Inmiddels zijn er heldenfiguren met andere namen aan het gaming-firmament verschenen. Deze hebben een krachtige marketing-impuls gegeven in games als Fortnite, Minecraft of CoD. Vandaag de dag geeft elke tweede ondervraagde aan, regelmatig videospellen te spelen. En ook al beleeft ‘vintage’ een revival, niemand zou meer op het idee komen om genoegen te nemen met een 160 x 144 pixel lcd-display, zoals bij de toenmalige Gameboy. De diverse behoeften van hobbygamers ondervinden een professionaliseringsimpuls die hoge eisen stelt aan de hardware. Hierdoor trad de vroeger zo sobere gamingbranche uit de schaduw. Gamen is tegenwoordig een erkende tak van sport, een legitieme beroepsbranche en een maatschappelijk geaccepteerde vrijetijdsbesteding.
Het gevecht om videokaarten en beschikbaarheid
Door deze culturele verandering wordt het koopgedrag aanzienlijk aangewakkerd. In het afgelopen jaar beleefde de sowieso al gigantische marktomzet opnieuw een boost van 1,4%. Rondom de populaire gameconsoles en gaming-pc’s is een winstgevende atmosfeer ontstaan die inmiddels generatie- en genderoverschrijdend is. Volledig tegenovergesteld is de situatie bij de capaciteiten. Deze kwamen in het afgelopen jaar, met name op de markt voor videokaarten, niet alleen vanwege de stijgende vraag aan hun grenzen. Scalpers (koopjesjagers, die onlineshops met bots doorzoeken en afschuimen op populaire zeldzame producten die ze tegen buitensporig hoge prijzen verkopen), miners (personen die capaciteiten genereren in de crypto-transactieketen) en de florerende automobielbranche zijn voor een groot deel medeverantwoordelijk voor dit chronische beschikbaarheidsfiasco. Voor u als reseller of vakhandelaar is in dit verband slechts één ding belangrijk: namelijk dat u een winstgevende verkopersmarkt kunt bedienen met een betrouwbare beschikbaarheidsstandaard. Want bij een nationaal volume in Duitsland van meer dan 34 miljoen actieve gamers, met stijgende tendens, is de gamingmarkt uiterst attractief. Bovendien blijkt dit sterke groeipotentieel uit de geprognosticeerde omzetstijging van 9,6% euro voor het komende jaar in het Nederlandse segment voor gaming-equipment.
Behoefteverandering naar ‘premiumisering’
Daarbij wordt toenemend geïnvesteerd in decoratieve omvorming, in comfort en in multimedia-oplossingen uit de premium afdeling. Dit is te danken aan drie factoren. Ten eerste: de gamewerelden hebben een steeds uitgebreider en reëler wordende architectuur. Dit wederom vereist sterke monitoren met framerates van minsten 120 hertz en een reactietijd van onder de 8 ms, videokaarten met een hoofdgeheugen van minimaal 6 GB en een krachtige cpu vanaf 8 kernen. Om maar een paar eisen aan de hardware te noemen. Ten tweede: jonge gamers brengen met gemiddeld 120 minuten per dag steeds meer vrije tijd door in hun eigen gaming-oase thuis. Om bij een langere speelduur internationale tegenstanders in online games het hoofd te kunnen bieden, werden aspecten als comfort en ergonomie steeds belangrijker. Ten derde: op Twitch, YouTube en Facebook zijn alleen al in het tweede kwartaal van dit jaar 220 miljoen uur aan gamestreams geüpload. Dit onderstreept de indrukwekkende verandering van nerdy randverschijning naar erkende mainstream. Foto’s van de perfecte gaming set-up met gadgets die alle zintuigen weten te prikkelen, zijn tegenwoordig digitale schering en inslag en zetten daarbij nieuwe maatstaven. Er wordt in de community groot belang aan gehecht om aan deze minimale eisen te voldoen of die standaards zelfs te overtreffen.
Het grootste groeipotentieel voor resellers en gespecialiseerde handel
Het sterkste groeipotentieel zit volgens GfK bij goed lopende verkooptoppers als gaming-monitoren, toetsenborden en muizen. De geanalyseerde cijfers laten duidelijk zien dat gamers voortdurend bereid zijn om daarvoor meer geld uit te geven. Als venster naar de virtuele wereld blijken monitoren een bijzonder populaire investering. Op dit gebied steeg de omzet ten opzichte van vorig jaar met maar liefst 58 procent. “De gaming-branche floreert al geruime tijd. Maar pas sinds een paar jaar zien we een aanzwellende golf van enthousiasme op de markt. Conventies, events en platformen met miljoenen volgers geven deze duurzame trend een extra impuls. Gamers zijn daarom vaker bereid om desbetreffende techniek in geheel nieuwe, hogere prijsklassen te kopen.” Aldus Frédèric Müller, Head of PM van de gaming-pc producent Joule Performance.
De succesformule: gelijke tred houden met innovaties
De gaming-industrie draait in een razendsnelle ontwikkelingscyclus en benut het innovatiepotentieel tot het uiterste. De waarheidsgetrouwe werelden waarin spelers zich tegenwoordig kunnen bewegen zijn jaar na jaar een stuwende kracht achter de technische vooruitgang. Tred houden met dit tempo kan een onoverzichtelijke uitdaging worden. Hier komt Littlebit Technology in beeld en maakt het u mogelijk om de nieuwste en populairste gaming-oplossingen als alomvattend assortiment te bekijken. Van gaming-pc of componenten voor alle behoeftenniveaus, trendy periferie en hoogwaardige accessoires tot moderne streaming-oplossingen vindt u bij Littlebit alles wat het gaming-hart begeert.
Expect a littlebit more
“Momenteel steken we eerst onze kleine teen in de reusachtige virtuele gaming-vijver. Het potentieel is gigantisch en door de stijgende vraag naar ons brede gaming-assortiment kunnen we een veelbelovende prognose doen”, beantwoordt René Rütimann, Head of Marketing & Communication, de vraag naar de verwachte toekomst van de gaming-markt. We adviseren u wat dat betreft voortdurend op de hoogte te blijven – neem direct contact met Littlebit Technology op als u vragen heeft. Meer informatie en de mogelijkheid tot contact vindt u op https://www.littlebit-tech.nl/gaming.