Blijdschap in India, want vorige maand is er voor $1 miljard aan iPhones direct van de lopende banden verzonden naar Amerika. In maart stond de teller op $1,3 miljard, in april was het minder. De bedragen zijn indrukwekkend, nog meer is dat het geval bij de omvang. 97 procent van wat Foxconn in India aan iPhones maakt ging die kant op.
De handelsoorlog heeft dat beeld omgegooid. Apple durft geen smartphones vanuit China naar Amerika te sturen, alles wat daar nog wordt gemaakt gaat onze kant op of naar de rest van de wereld.
Slim van Apple…
Op het eerste gezicht is het vooral een bewijs van de slimheid van Apple. Door in verschillende landen fabrieken te hebben kan het een handelsoorlog redelijk ontwijken. Met puur een Nederlandse of Europese bril op is het verhaal iets anders. Wij moeten nu maar accepteren dat de toestellen uit China komen. Die zullen zonder twijfel even goed zijn als wat er in India van de band rolt, maar wat als China de export staakt? Dan ook zelfs het slimme Apple de productie in India niet op stel en sprong zo verhogen dat de rest van de wereld het statusobject nog kan kopen.
Waar Apple staat kan, los van de bedragen, ook een ander hardware merk staan. Het gevolg van de handelsoorlog tussen Amerika en China raakt namelijk Europa en Nederland. Zo worden we vanzelf meegesleurd met de trend dat meer uiteenlopende hardware – van laptops tot tv’s – die eerst uit China kwam nu bij Indiase fabrieken van de lopende band rollen.
Ervaring met Indiase feestdagen?
Klinkt wellicht weinig spannend voor eindklanten en resellers, maar voor distributeurs en importeurs maakt het echt wel wat uit. Die zijn inmiddels gewend om te gaan met de feestdagen in China en het stilliggen van de business aldaar. Je kunt je afvragen of ze ook al ervaring hebben met de bijzondere dagen in India.