Uit een recente analyse van Verizon blijkt dat FWA een meer prominente plek krijgt in het Amerikaanse portfolio. Dit is een interessante ontwikkeling die ook iets kan vertellen over de Nederlandse markt.
Nichemarkt en B2C
Het idee dat FWA een interessante en goede oplossing is die eerder een niche bedient dan de massamarkt is echter ook niet correct. In Amerika is T-Mobile USA daar met een B2C aanbod al langer zeer succesvol mee. Dat Odido het concept heeft overgenomen was op zich geen grote verrassing.
Wel een verrassing zijn prijspeil en vraag. Hoewel het bedrijf weinig details over de exacte aantallen bekend heeft gemaakt is voor iedereen die langer in de markt actief is duidelijk dat die vraag behoorlijk hoog moet zijn.
Markt openbreken
De wachttijden, leveringsproblematiek en berichten over netwerkcongestie vertoont overeenkomsten met de lancering van ADSL-light rond 2001. Die verbinding met als modem “de rog†van Alcatel heeft de markt voor breedband in Nederland definitief opengebroken.
FWA heeft in Amerika ook de markt opengebroken én een eigen markt gecreëerd. Het succes van T-Mobile aldaar is zo groot dat concurrenten als Verizon er ook mee aan de slag moeten. Klinkt logisch en niet spannend. Echter, alles wijst erop dat men naast de B2C markt nadrukkelijk de B2B markt bestookt met reclame uitingen. En met succes, want B2B was het afgelopen kwartaal goed voor ruim 40 procent van de nieuwe FWA klanten.
FttH cijfers versus realiteit
De Amerikaanse markt is in veel opzichten onvergelijkbaar met de Nederlandse. Het is echter verkeerd daarom te denken dat wat daar gebeurt geen kans van slagen heeft in Nederland. Hier is bijvoorbeeld op meer dan 90 procent van de adressen tot FttH beschikbaar. Toch?
Cijfers over FttH in Nederland zijn in het beste geval voer voor discussie. Aanbieders hanteren meerdere definities waardoor de indruk ontstaat dat deze markt al bijna is verzadigd. De glasharde realiteit is anders. Dat er ergens iets in de grond zit of uit de grond steekt betekent niet dat achter de voordeur van FttH gebruik kan worden gemaakt.
Het grote verschil tussen “passedâ€, “activated†en al die andere begrippen verklaart voor een deel het succes van Odido FWA. Daar zal het niet bij blijven. Wat Verizon doet, namelijk het gericht aanspreken van de klein zakelijke markt en ketens met veel filialen, kan zo worden overgenomen door Odido.
Wie weet is zo’n specifiek B2B aanbod iets waarmee een concurrent zijn positie op de Nederlandse FWA markt wil claimen. Amerika laat zien dat het een bestaande aanbieder van vooral vaste verbindingen kan zijn.