De Zwitserse en Britse techtitels hebben schijnbaar een persbericht van Fritz ontvangen, aangepast voor de lokale markt. Het gaat over de voorkeur van consumenten voor routers. Het bedrijf SecurityScorecard komt met een bericht over onveilige Asus routers.

Een groep van 5200 deelnemers is ook voor 5 landen te gering om daar harde uitspraken over te doen, maar marketing is duidelijk weer eens wat anders dan serieus marktonderzoek.
Makkelijk marketing scoren
Het is in ieder geval makkelijk scoren voor marketing als uit de antwoorden blijkt dat de helft en meer van de deelnemers routers van Russische en Chinese makelij wantrouwt. Europese routers scoren wat vertrouwen betreft enorm veel beter.
Amerika en Taiwan
Zo te zien is er bij het lokaliseren van het persbericht tekst geschrapt in de Britse versie. Daar staat namelijk niets over Amerikaanse merken. In een Zwitserse publicatie staat daar wel een score over. (41 procent van “de Zwitsers” wantrouwt die merken). In een eerder verschenen versie voor de Duitse markt staat Amerika ook genoemd. Of de Britse deelnemers aan de enquête daar geen vraag over hebben gezien of dat men heeft besloten daar niets over te publiceren blijft gissen.
Amerika is niet het enige land dat opvalt. Taiwan wordt schijnbaar ook niet vermeld, terwijl D-Link en Asus geen kleine aanbieders zijn.
EOL routers
Asus heeft wel een centrale plek in de melding van SecurityScorecard die overal terug te vinden is. Het bedrijf waarschuwt voor Chinese infiltratie van EOL Asus WRT routers. (Op het moment van schrijven van dit artikel is de link naar het paper van het security bedrijf dood, daarom is er deze link)
Als ze bij Asus al iets meekrijgen van het Fritz onderzoekje, dan zullen ze mogelijk blij zijn niet in de vraagstelling meegenomen te zijn. Maar wie weet is dat een volgende keer anders. Of “de Europese consument” bij onveilige routers de link legt met EOL hardware is trouwens weinig waarschijnlijk.