Forbes over IT trends voor 2022

vraagzijde en aanbodzijde komen aan bod

voorspelling trends 2022

Na het artikel van maandag over de eSIM als trend voor 2022, is er nu aandacht voor twee artikelen op Forbes. Aardig daaraan is dat een artikel IT trends op basis van aanbod vanuit de IT sector beschrijft, terwijl het andere eerder de vraag vanuit bedrijven vooropstelt.

Op Forbes staan twee artikelen van Bernard Marr die trends voor 2022 beschrijven, waarbij IT een centrale plek heeft. Het eerste artikel verscheen eind september. Daarin noemt bij de 5 grootste technology trends voor de komende periode. De opsomming wijkt weinig af van waarmee Gartner & Co recent zijn gekomen.

IT trends

AI breekt nog verder door en op nieuwe markten. Elke vorm van IT dienstverlening as-a-Service wordt de standaard. Dat zijn van die top 5 de twee belangrijksten. Opvallend daaraan is dat aanbod daar (zeker op dit moment) sterker is dan de vraag. De trend “ meer transparantie” heeft weinig met aanbod te maken. Dat is toch meer iets dat van overheden of gebruikers uitgaat?

Nee dus. Marr geeft aan dat die trend nodig is om het wantrouwen tegen de “black box” die AI voor velen is weg te nemen. Deze constatering is geen kritiek, het is goed dat Marr met de top 5 de lezer prikkelt de ruimere context en randvoorwaarden van een voorspelling te begrijpen.

Business trends

Dat prikkelen van de lezer wordt helemaal duidelijk in zijn andere voorspelling. Die gaat over de 8 grootste business trends. Business is niet gelijk aan IT, maar het kan niet zonder. Hier staat op de eerste plek het zoeken naar nieuwe evenwicht, omdat we ons opeens zo bewust zijn van een onbetrouwbare supply chain.

Waarom staat dat niet op de eerste plek van iedere lijst met IT trends voor 2022 moet staan? Die vraag kan moet ook gesteld worden bij de derde business trend. Die gaat over het vinden en vasthouden van personeel. Een van de andere trends die hij benoemt gaat over de noodzaak meer samen te werken. Klinkt logisch, al was het maar om het tekort aan personeel en de afhankelijkhede in een supply chain beter te kunnen opvangen.

Beide artikelen zijn de moeite van het lezen waard. De tweede zelfs nog meer dan de eerste. Elk van die trends heeft namelijk IT nodig om uit de startblokken te kunnen komen. Het zijn trends van de vraagzijde, de klanten van IT bedrijven. Die kennen en begrijpen is goed voor de business van het kanaal.

Mobiele versie afsluiten