X2com manifesteert zich als dé toeleverancier voor ICT-bedrijven op het gebied van vaste telefonie, mobiele telefonie, connectiviteit en zakelijke televisie. ITchannelPRO spreekt met Head of Sales & Marketing Floortje Heijnen over wat het bedrijf uit Rosmalen zo speciaal maakt.
Floortje maakt bij haar eerste woorden direct duidelijk dat X2com staat voor een ontspannen relatie met de fullservice en wholesale partners. De Brabantse gastvrijheid wordt gecombineerd met persoonlijke aandacht, vrijheid, flexibiliteit en vooral collegialiteit. Geen strakke formele lijnen, maar een ‘wij-gevoel’. In de 16 jaar dat X2com bestaat, heeft het zich ontwikkeld tot een solide ICT-dienstverlener met zo’n 25 medewerkers.
Hoge NS-score
Cruciaal is de klanttevredenheid, die elk jaar wordt gemeten in het Klant Tevredenheid Onderzoek (KTO). Deze score is bij X2com heel hoog, zeker voor deze branche, zo verzekert Floortje. “Het is eenvoudig om te zeggen dat je klantvriendelijk bent, maar het succes bewijzen, vraagt om onderzoek. Met een NPS-score van inmiddels 48 is er geen twijfel mogelijk. Het is het harde bewijs dat onze investeringen in mensen, systemen en diensten meetbaar resultaat opleveren. Daar zijn we meer dan trots op!”
Ook de diensten van X2com worden door de partners hoog gewaardeerd met een score van 8,3. Floortje: “Ook deze cijfers bevestigen wat we communiceren. Samenwerken met onze partners staat bij ons hoog in het vaandel. Daarbij worden we geholpen door de jaarlijkse partner council waarin we met onze partners in gesprek gaan over de markt, het bedrijf X2com en onze diensten.”
Voor de diensten geldt dat er een landelijke dekking is voor mobiele (X2mobile) en vaste telefonie (X2VoIP en ClearVox). De mobiele telefonie gaat via de drie grote mobiele netwerken (de keuze is aan de klant en kan per aansluiting worden geoptimaliseerd).
Ook de internetverbinding (X2connect) is helemaal in eigen beheer en wordt via landelijk opererende (glasvezel)providers bij de eindgebruiker aangesloten. Zo kan X2com op vrijwel elke locatie haar diensten leveren, ongeacht welk netwerk er ligt.
Op weg naar ISO27001
Alle diensten worden gehost in de eigen drie datacenters die geo-redundant over het land zijn verspreid. De afgelopen jaren is er ook flink geïnvesteerd in het core-netwerk om de gewenste hoge kwaliteit en betrouwbaarheid op die systemen te garanderen. Floortje: “Extern wordt nu bevestigd dat we onze zaken goed voor elkaar hebben. We zitten in de laatste fase van de ISO27001-certificering voor informatiebeveiliging. Die certificering is een objectief bewijs dat we onze kwaliteit en betrouwbaarheid helemaal voor elkaar hebben.”
Zorg voor partners
“Onze kernwaarden zijn Fun, Persoonlijk, Vrij en Slim. Dit betekent voor de partners dat er geen harde targets zijn waarop ze worden afgerekend”, aldus Floortje. “Partners zijn bij ons vrij om die diensten te verkopen die zij willen en volgens een model naar keuze. Zo kun je bij X2com zowel Fullservice partner als Wholesale partner worden. Dankzij slim werken zijn we kostenbesparend voor de partners. En niet in de laatste plaats maken we partners sterker via trainingen, zowel inhouse als op ons eigen leerplatform (X2academy). Zo zorgen we ervoor dat samenwerken met X2com bovenal leuk is.”
X2com doet harde beloftes aan de partners. Het bedrijf staat borg voor persoonlijk contact via korte lijnen, is altijd bereikbaar, zorgt voor een persoonlijke partnermanager, en garandeert dat support en sales altijd beschikbaar zijn. “X2com is altijd bereikbaar, zelfs 24/7 voor calamiteiten”, zo verzekert Floortje.
Hulp op locatie
Ook heel belangrijk voor partners is dat er hulp op locatie is om complexe uitdagingen aan te pakken. De ‘Alles-in-1-portal’ is beschikbaar voor het activeren van nieuwe diensten, beheren van gebruikers, aanmaken van offertes en orders en het beheren van de klantenbestanden. Floortje: “Als laatste belofte zijn goede verdiensten gegarandeerd door een hoge marge en de ondersteuning om de organisatie van partners naar een hoger niveau tillen. De buitendienst sales van X2com kan mee naar een eindklant en X2com koppelt nieuwe eindgebruikers aan partners. Er wordt enkel met partners gewerkt, er is geen directe verkoop.”
X2academy
“Om onze partners nog beter te ondersteunen, hebben we veel geïnvesteerd in onze online kennisbank X2academy”, zegt Floortje. “De volledige X2academy biedt nu nog meer gebruiksgemak en voorziet partners van alle relevante informatie om de diensten van X2com te verkopen. Denk aan prijslijsten, technische documenten, maar ook commerciële informatie waarmee partners hun eindklanten beter kunnen informeren. Hiermee beschikken partners van X2com altijd over alle relevante informatie.”
Sterk salesteam
Ook in de mens wordt geïnvesteerd. X2com werkt volgens Floortje continu aan het sterker maken van de eigen organisatie. Inmiddels bestaat het salesteam uit vijf personen. Floortje: “De persoonlijke partnermanager denkt mee met de partner en ondersteunt bijvoorbeeld bij offertetrajecten. Indien nodig gaan ze mee naar de klant.” Het salesteam is onlangs uitgebreid met twee partnermanagers. Daarmee is het complete salesteam waar de partners mee optrekken, opgebouwd rond de inside partnermanagers Govanna Kusters, Roy Vugs, Eugene Roovers (Eugene ook voor de helft van de tijd in de buitendienst) en de ambulante partnermanagers Guido Ackermans en Johan van Nigtevegt.
Meer weten over X2com? Mail dan naar floortje.heijnen@x2com.nl of bel 088 889 2266
(dit artikel verscheen eerder op ITchannelPRO magazine #04-2024)