Een bericht over het einde van Fetion, de dedicated messaging app van China Mobile doet ook denken aan de neergang van het Nederlandse Hyves. Dat Nederlandse netwerk was gedoemd te mislukken door een te smalle basis.
Na vijftien jaar trekt China Mobile de stekker uit Fetion. Dat is een IM app gemaakt voor die telco. Klanten kunnen dankzij de app zonder kosten sms-achtige berichten uitwisselen. Volgens schattingen maken nu nog tot 100 miljoen (!) gebruikers wel eens gebruik van de app. Een enorm aantal, maar toch is het te weinig voor een levensvatbare dienst. Het grote probleem van Fetion is namelijk dat het alleen werkt op het netwerk van CM en niet overweg kan met 5G netwerken.
Hyves, ooit wereldberoemd in heel Nederland, had rond 2010 met vergelijkbare problemen te maken. Het bedrijf beweerde met droge ogen wel 10 miljoen gebruikers te hebben. Iedereen met enig verstand van zaken wist dat de werkelijkheid anders was.
Het Nederlandse platform zette al voor 2010 de daling in en een koper kon niet makkelijk gevonden worden. De reden van die daling was voor iedereen zichtbaar. Er waren nieuwe kapers op de kust met toen nog tamelijk onbekende namen als Facebook en Twitter. Wat die boden was een netwerk onafhankelijk platform met letterlijk mondiaal bereik. Dat eerste was niet zo spannend. Hyves was ook niet gebonden aan een bepaalde infra. Maar het bereik, dat was wel een probleem.
Een communicatie platform alleen bestemd voor de Nederlandse markt of iets dergelijks alleen voor de klanten van een (grote!) telco, dat werkt dus gewoon niet. Zelfs al vindt het merendeel van de communicatie plaats met personen in het eigen land of regio, de gebruiker wil dat zelf kunnen bepalen. De consument wil niet beknot worden door een platform dat niet verder dan de landsgrens (Hyves) of netwerkgrens (Fetion) kan of wil kijken.