Felicitaties vanaf het kerkhof

Jarig zijn in de digitale wereld betekent steeds meer geautomatiseerde felicitaties, zo merkte ik weer afgelopen maand. Bedrijven mailen je korting omdat je weer een jaar meeging en instanties combineren felicitaties met donatieverzoeken. Facebook spant de kroon met een overload aan standaard hoeraatjes.

Portret Lieke Lamb_2016Ook ik maak me er schuldig aan: in plaats van een persoonlijk bericht kies ik een voorgeselecteerde optie. Is dit een “hartelijk gefeliciteerd met deze dag”- kennis of een “van harte, wij toasten op jou”- oud-studiegenoot? Voorlopig kies ik dat nog zelf, maar binnenkort zal mijn AI Agent dergelijke taken van me overnemen. En de vraag is hoe zinnig en persoonlijk het dan eigenlijk nog is.

Op het internet speelt hetzelfde, zij het in andere vorm. Bijdragen worden gegeneerd door allerlei vormen van digitale content creators. Van AI-apps die podcasts uitspugen tot zombie-accounts op social media die botmatig meningen en aanbiedingen spugen. Tot bots met minder frisse bedoelingen. Een tsunami aan ‘Internet Slop’ waardoor je door de bomen het bos niet meer ziet en geen idee hebt welke boom de moeite waard is en welke nep. Welke data vervuild is, gemanipuleerd of vervalst.

En zoals ik op deze plek al eens eerder schreef, valt of staat AI met de input. AI voedt zich steeds vaker met eerdere, zelf gegenereerde, vervuilde input. Een kannibalistische hallucinerende neerwaartse spiraal. In het jaarlijkse Imperva Bad Bot Report wordt geautomatiseerd internetverkeer onderzocht. Hieruit kwam naar voren dat ‘automatisch verkeer’ overheersend wordt. Voor het eerst in tien jaar komt meer dan de helft van al het internetverkeer van bots. Daarvan is 37% kwaadwillend.

Andere rapporten zoals Akamai noemen net andere cijfers (42%), maar de richting is duidelijk. Logisch dat de complottheorie ‘Dead Internet Theory’ uit 2016 steeds vaker wordt genoemd. Of dit nu het resultaat is van een groter plan om informatie te sturen of simpelweg organisch gegroeide chaos; we zullen ermee moeten leren omgaan. Doen we dat niet, dan eindigen we met een internetkerkhof. Misschien moeten we dan uitwijken naar alternatieve netwerken, of ouderwets de bibliotheek in duiken.

Of gewoon weer kaartjes sturen voor een verjaardag. Wel zo persoonlijk. Het Internet is Dood, Lang leve het Internet!

(deze colum verscheen eerder in ITchannelPRO magazine #03 2025)

Mobiele versie afsluiten