In de toelichting van fastfoodketen MacDonald’s op de kwartaalcijfers wordt gesproken over AI en Edge. Dat laatste valt nog meer op dan het eerste, er is enige verwarring over het gebruik van de term IoT. De combinatie moet bijdragen aan een beter bedrijfsresultaat, dat is wel duidelijk.
In het geval van de McDonald’s Q2-2025 cijfers was dat doorvragen afwezig en misschien was dat maar goed ook. Het leidde er namelijk toe dat de CEO veel vertelde over de AI plannen. Om AI in elk filiaal werkend te krijgen is volgens hem de edge onmisbaar. Overal moet een edge systeem komen, IoT worden aangezet en dan zal AI zorgen voor alleen maar voordelen. Letterlijk zegt hij “Edge is the digital foundation for the next generation of restaurant innovation that powers AI and internet of things-enabled restaurants.”
AI keihard nodig
Is dit een variant op smart-living, is er een verkeerd fragment in de opname beland of steekt hier iemand de draak met jargon?
Niets van dat, de hamburgerketen denkt echt dat AI keihard nodig is. Zonder kunnen de filiaalhouders de vraag van klanten niet goed genoeg inschatten met langere wachttijden als gevolg. Voor dat inschatten is AI nodig en die zal dus op enige wijze lokaal gaan draaien, want dat impliceert de term Edge. Wat de rol van IoT moet zijn is niet helemaal duidelijk geworden. Ergens valt de term uptime in relatie tot de filialen. IoT voor de verlichting en het voorverwarmen van de frituurolie?
Het AI verhaal van de hamburgerketen heeft weinig aandacht gekregen van de analisten. De meeste hebben het niet eens benoemd, ze noteerden de omzet plus die buiten Amerika tot twee keer hoger was dan op de thuismarkt.
Op die thuismarkt wordt al het meest geëxperimenteerd met nieuwe technieken, waaronder AI. Het heeft er veel van weg dat niet alles wat daar gebeurd in de EU zal komen, al was het maar vanwege de AVG.
AI geen garantie op meer winst
Waarom er zo zwaar op IT wordt geleund heeft alles te maken het met verlagen van de kosten en het verhogen van de omzet. De grote verwachting van AI is, zoals wellicht bekend, dat het gaat bijdragen aan lagere kosten, hogere productiviteit en betere winstmarges. MacDonald’s wil dat net als de fastfood concurrenten.
Volgens deze publicatie is het zeker niet zo dat AI in de fastfood betere cijfers garandeert. Van vier concurrenten met een beursnotering is er een die een omzetgroei noteerde, de andere drie zagen een omzet dip van 4 tot 5 procent. Wat het verhaal niet verteld is of die dip zonder AI nog groter zou zijn geweest. Er is wel genoteerd dat AI tot meer interactie met de klant leidt.
Meer interactie hoeft helemaal niet te beteken dat een klant meer tevreden is of meer gaat bestellen. De interactie is namelijk in tijd uitgedrukt. Hoe groot is de kans dat de klanten verdwalen in de AI gestuurde menu’s die vanaf een Edge systeem worden gepresenteerd. En heel praktisch, hoe groot is de kans dat de klant maar wat uitprobeert tijdens het wachten. Is AI, Edge en IoT op deze fastfoor locaties onbedoeld ook een vorm van entertainment?