F-Secure houdt op te bestaan in de huidige vorm. De Finse security specialist volgt het voorbeeld van sectorgenoten Norton en McAfee. De eerste stap is een splitsing van de B2B en B2C activiteiten.
Spin-off
Het verhaal komt bekend voor. Norton, Symantec LifeLock heeft het zelfde gedaan. Wat McAfee heeft gedaan wijkt er evenmin veel van af.
AV Aanbod
Er is duidelijk iets aan de hand met dit deel van de IT sector. In een paar jaar tijd is het aantal merken en daarmee het aanbod merkbaar afgenomen. Wat er precies speelt is eerder deze maand beschreven door de Duitse toezichthouder voor overnames. Die heeft, mede namens de collega’s elders in de EU, de overname van Avast door NortonLifeLock bestudeerd.
De conclusie is dat de overname geen bedreiging is voor het aanbod op de EU markt. Voor gebruikers blijft er genoeg keuze. Maar echt interessant is de onderbouwing. Op basis van eigen onderzoek en de input van marktpartijen ziet men de markt voor consumenten AV krimpen. Dat komt omdat Microsoft Defender steeds beter wordt en daarom ook geactiveerd.
In reactie daarop gaan de bedrijven die voorheen alleen AV leverden het aanbod verder ontwikkelen. Men komt met bundels waarin AV nog maar een component is of zelfs ook geheel ontbreekt.
Grondige verandering
Wat het Bundeskartellamt beschrijft is een grondige verandering van een deel van de IT sector. Bedrijven die alleen AV willen (of: kunnen) doen zoeken elkaar op. De vraag naar bundels met password managers, parental control, VPN’s en dergelijke is dusdanig dat daar de toekomst voor de bedrijven ligt.
De kans dat F-Secure als zelfstandig B2C merk blijft bestaan is in dat licht, en kijkend naar de ontwikkelingen rond Norton en McAfee, niet groot. Maar dat zal uiteraard niet iedereen zo zien.