Uit de “EY Reimagining Industry Futures Study 2023” blijkt dat bij veel bedrijven de adoptie voor 5G niet is veranderd. Het onderwerp is bekend, staat al vijf jaar of langer op de agenda, maar ze investeren nog steeds niet in deze technologie.
Moeilijk
Dat EY opmerkt dat uit veel antwoorden blijkt dat men 5G moeilijk of zelfs te moeilijk vindt mag niet verbazen. Het is niet een universeel smeermiddel dat makkelijk is toe te passen. Integratie van 5G in bestaande processen is veel complexer dan menigeen verwachtte.
Een fors deel van de respondenten wijst naar de telco’s. Die hebben nagelaten de zakelijke markt op sleeptouw te nemen, herkenbare cases te presenteren te zorgen dat het werkt. Deels is dat onterechte kritiek, want een telco zal zich niet snel met interne processen bemoeien. Precies die zijn het moeilijkst te integreren met 5G.
Bijzonder is ook dat EY vermoedt dat de telco’s te veel markten en verticals willen bedienen. Het gebrek aan sector specifieke kennis valt in negatief opzicht op. Focus op minder zou beter zijn, maar dat staat haaks op de doelstellingen van een snelle grootschalige uitrol.
Concurrentie
In het onderzoek komt ook nog ter sprake dat de geënquêteerden moeite hebben met de concurrentie tussen telco’s en system integrators. In plaats van samenwerken en elkaar in het belang van de klant versterken ziet men te vaak onderlinge strijd. Dat hier het beoogde eindresultaat onder lijdt mag duidelijk zijn. Veel belangrijker is echter dat hierdoor de bereidheid meer investeringen in 5G te doen serieus onder druk staat.