EY heeft in opdracht van Deutsche Telekom de markt voor glasvezel in Duitsland beschreven. De opdrachtgever zal tevreden zijn met het resultaat, want de studie is eerder promotie dan een diepgaand en objectief onderzoek. Er staan een paar zaken in ook voor Nederlandse glasvezelpartijen informatief kunnen zijn.
Veel partijen
Het eerste dat zal opvallen is het enorme aantal partijen dat op de Duitse markt glasvezel aanlegt, beheert of van plan is dat te doen. EY komt tot 250 (!) van dit soort ondernemers. Natuurlijk is tussen de regels door te lezen dat die versnippering van het aanbod nadelig kan zijn en dat meer marktaandeel voor een grote partij beter is.
Een ander punt dat de aandacht trekt is de onderbouwing van de bewering dat VDSL binnen 8 tot 10 jaar niet meer aansluit op de marktvraag. EY schermt met cijfers van de toezichthouder uit 2023 en maakt daar van dat het verbruikte datavolume van vaste verbindingen elke drie jaar verdubbeld. Bij een hoger datavolume is op termijn VDSL, maar ook coax, schijnbaar niet meer genoeg.
Wat EY hier doet is volume en snelheid combineren om tot een gewenste uitkomst te komen. Die uitkomst is dat alleen glasvezel toekomst heeft. In hoeverre de coax aanbieders in Duitsland daar mee instemmen is wel te raden.
Hobbels en beperkingen
De volgende eigenaardige stap in het verhaal is dat hobbels en beperkingen die de uitrol zouden raken veel ruimte krijgen. Onderliggende boodschap daarvan is duidelijk: dat leidt tot hogere kosten voor Deutsche Telekom. Dat gebruikers hier ook last van hebben wordt totaal genegeerd.
En tenslotte wijst EY nog op landen waar de uitrol van glasvezel sneller gaat of is gegaan. Zo wordt Spanje genoemd als land waar glasvezel ook via masten (“door de lucht”) tot aan de voordeur komt. Los van het feit dat dit ook in Engeland bestaat wordt verzwegen waarom er goede redenen zijn dat niet te doen.
Rol overheid
Iedereen die actief is met glasvezel zal verbaasd zijn over het grote aantal open deuren dat EY intrapt. Ergens helemaal aan het einde komt dan toch nog de aap uit de mouw. Om het gebruik van glasvezelverbindingen te stimuleren zou de overheid fiscale prikkels moeten overwegen.
In gewone mensentaal staat daar: Of de overheid kan zorgen dat meer mensen de aansluiting die er al ligt eindelijk gaan gebruiken. Tot zo ver de markt voor glasvezel in Duitsland.