Met ingang van heden, 12 september, is de Europese Dataverordening van kracht. De kans is groot dat het IT kanaal daar nog weinig bij heeft stilgestaan. ITchannelPRO wijst op deze verordening, de belangrijkste kenmerken en een oproep van de ACM.
Het kanaal kan wat dat betreft dus wel al iets hebben meegekregen van deze wetgeving. Maar is ook een ander kenmerk dat men moet kennen. Per heden hebben gebruikers in de EU zeggenschap over gegevens die worden verzameld door verbonden producten en gerelateerde diensten.
Dat is een compleet andere dimensie en materie dat de kosten van Terrabytes aan data uit een hyperscaler halen. Iedereen apparaat dat data vergaart wordt door een partij aangeboden. Die partijen moeten hier rekening mee gaan houden. Dan hebben we het over zowel de verkoper van een moderne auto, een laadpaal maar ook de zogenaamde smart devices in huis. En naast de verkoper gelden de nieuwe regels ook voor de fabrikanten, lease maatschappijen en installateurs (IT sector!) die het onderhoud verrichten. Dat in dit verhaal ook zakelijke IT resellers een rol kunnen spelen spreekt verder voor zich.
In Nederland zal de ACM toezicht gaan houden en de dialoog met de aanbiedende partijen aangaan. Als eerste stap is er een conceptleidraad opgesteld. Daarop kan iedereen tot 31 oktober reageren.
Tip:
Zelfs zonder input te geven is het echt zinvol deze conceptleidraad over de Europese Dataverordening eens door te nemen. Hier staat namelijk precies in wat onder de DA valt, hoe ACM de verplichtingen ziet en nog meer.
Deze leidraad is in het bijzonder bedoeld voor organisaties die voorschriften krijgen opgelegd door de Dataverordening. Het gaat om alle organisaties die een verbonden product of gerelateerde dienst in de EU in de handel brengen, of deze leveren aan gebruikers binnen de EU. Dit betreft een brede groep bedrijven, zoals fabrikanten van slimme auto’s, leveranciers van een applicatie om deze auto’s voor te verwarmen, of verkopers, verhuurders, of leasegevers van dergelijke voertuigen.