‘European VoIP Summit verwacht consolidatie’

Speciaal voor TBMnet.nl struint Cloud-watchter en -analist Rob Kurver de internationale IT- en telecomcongressen af op zoek naar nieuwe trends. Dit keer: de European VoIP Summit. “In aantal Hosted Voice-providers gaan de Benelux en Engeland Amerika achterna.”

Door Rob Kurver – analist Cavell Group

Van de ruim 150 Hosted Voice-providers in Engeland en de Benelux is over drie  jaar minder dan 10 procent over. Dat was de duidelijke voorspelling van investeringsbank Q Advisors op de European VoIP Summit in Londen. De rest wordt verkocht aan de grote spelers, of gaat roemloos ten onder nu deze markt zo explosief groeit en professionaliseert. Een logische en duidelijke boodschap aan providers om te zorgen dat ze in de goede 10 procent van het veld komen, maar ook aan klanten en resellers om zorgvuldig af te wegen met wie ze in zee gaan.

Michael Quinn van Q Advisors sprak in Londen eerst op een bijeenkomst van de Cloud Communications Alliance en een dag later op de Europese VoIP Summit. Deze Summit werd dit jaar voor de tweede keer door Cavell Group georganiseerd en trok nu ruim 200 deelnemers, van meer dan 60 service providers uit acht landen. Volgens Quinn lopen de UK en Benelux wat Cloud Communicatie betreft momenteel zo’n drie jaar achter op Amerika, waar het aantal Hosted Voice-providers de afgelopen paar jaar van 600 naar minder dan 50 ging. Q Advisors heeft zich de afgelopen jaren gespecialiseerd in M&A deals in deze sector, heeft ruim 40 deals gedaan met en voor alle grote Amerikaanse spelers.

Succesfactoren

Als Cavell Benelux Analyst mocht ik op de Summit ook een panelsessie leiden, over de succesfactoren voor SIP en Hosted Voice. De providers uit de UK, Ierland, België en Duitsland, allemaal marktleiders in hun regio, waren unaniem van mening dat kwaliteit en betrouwbaarheid, van zowel diensten als van de onderliggende infrastructuur, cruciale succesfactoren zijn. Dit verklaart mede waarom Nederland zoveel meer Hosted Voice-gebruikers heeft dan bijvoorbeeld een land als België (ref: Cavell Benelux Market Research), en waarom zoveel providers ook zelf controle willen over de internet access (MPLS, glasvezel, etc). Het panel was overigens verdeeld over de vraag of een zelf ontwikkeld platform dan beter of juist slechter is dan een ingekocht platform, blijkbaar zijn er wat dat betreft nog meerdere wegen die naar Rome leiden. Iedereen was het er wel over eens dat het de komende tijd steeds belangrijker wordt om het portfolio uit te breiden met om te beginnen uiteraard mobiel en UCaaS, maar ook andere  zCloud-dienstenoals backup en desktop of zelfs IaaS.

Contact Centers

Er is al een duidelijk verschil te zien tussen de grotere providers met een breder dienstenportfolio, en kleinere spelers met alleen Hosted Voice. De grotere spelers hebben meer en grotere klanten en dus meer omzet (en winst, hoewel die vaak direct in groei wordt geïnvesteerd), en kunnen daarom investeren in nieuwe oplossingen die weer tot nieuwe omzet en klanten leidt en zo verder. Die nieuwe oplossingen worden veelal ingekocht, en nu mobiel en video wel zo’n beetje geregeld zijn, is de afgelopen maanden veel interesse ontstaan in Contact Center-technologiebedrijven.

Zo kocht Broadsoft recentelijk Transera, en vorig jaar werd Magnetic North (met hulp van Q Advisors) verkocht aan West. Verschillende omni-channel communicatieoplossingen met een flinke dosis kunstmatige intelligentie voor superslimme afhandeling van klantcontacten. Deze business is nu nog zeer klein en gespecialiseerd maar wordt naar verwachting de komende tijd steeds belangrijker. Dit soort slimme technologiebedrijven hebben we in Europe gelukkig veel, en de Amerikanen komen hier dan ook graag shoppen.

Warme zomers

Als Michael Quinn gelijk krijgt, hebben we in 2020 in Nederland door consolidatie dus geen 60+ Hosted Voice-providers meer maar minder dan 10, die tegen die tijd samen zo’n 2,5 à 3 miljoen seats hebben. Overigens zitten hier zeker ook de nodige buitenlandse partijen bij; die zullen uitrollen in Nederland (en de rest van Europa) of gaan overnames doen. Voor zowel providers als resellers zaak om slimme keuzes te maken dus, en de komende jaren heel hard te groeien – zowel organisch als door overnames – en hun portfolio uit te breiden.

Mobiele versie afsluiten