Flexibel werken is een blijvertje
Als we naar 2022 kijken, zullen we waarschijnlijk als nooit tevoren een behoefte zien aan mobiliteit en flexibiliteit van technologie op de werkplek. Met bijvoorbeeld het besluit van Deloitte om wereldwijd zijn kantoren te sluiten, is het werkmodel op zijn kop gezet.
Werknemers zullen steeds meer inspraak hebben met betrekking tot waar, wanneer en hoe zij werken. De toekomst van het zakendoen is aan mensen. Met behulp van technologie en organisaties die dit model promoten, zullen zij waarschijnlijk beter presteren dan hun concurrenten en meer succes boeken. Werkgevers gaan hun gebouwen waarschijnlijk kleiner maken en de ‘1-persoon: 1-bureau’-werkplekken vervangen door veelzijdige werkplekken, zodat teams zowel op locatie als daarbuiten kunnen samenwerken, ondersteund door flexibele technologie. Daardoor zullen werkgevers en team leaders meer focus op de gezondheid en het welzijn van de werknemer en de samenwerking leggen.
Gen Z verandert de werkvloer
Organisaties moeten digitale werkplekoplossingen ontwikkelen waarbij mensen op de eerste plaats komen en technologie op de tweede plaats. De missie van werkgevers moet zijn om werknemers in staat te stellen hun werk naadloos uit te voeren – waar ze ook zijn. Om de digitaal onderlegde generatie-Z-werknemers te motiveren, moet worden geluisterd naar hun behoeften, worden voldaan aan de regelgeving en moeten nieuwe normen worden gesteld voor een flexibel ontwerp van werkplekken. Volgens onderzoek wil 83% van Gen Z bijvoorbeeld de mogelijkheid hebben om zelf werktijden in te delen en hechten zij veel waarde aan moderne techniek op de werkvloer. De ergonomische integratie van IT en moderne techniek in kantoorontwerp, zoals zit-sta werkstations en mobiele bureaus, zou de norm kunnen worden voor de volgende generatie.
Wilfred Noordam – Ergotron