ITchannelPRO is door aanbieders van vastgoed en kantoormeubilair gewezen op een opvallende ontwikkeling rond de fysieke werkplekken. Daarover is medio september online een artikel gepubliceerd. Bijna gelijktijdig schreef Sales Director Arnoud Dollé van EPOS Benelux een zomercolumn en beide artikelen sloten heel goed op elkaar aan. Daarom hebben ze in de printeditie van ITchannelPRO gecombineerd.
De strekking van het eerste artikel was dat de eisen die werknemers stellen aan de werkomgeving zijn veranderd sinds en door de pandemie. Velen hebben maanden achtereen vanuit huis gewerkt. De geluiden daar zijn bekend en te plaatsen. Eenmaal terug naar kantoor, en dat gebeurt nu toch weer vaker, valt het op dat de hoeveelheid en het soort geluiden daar veel groter is. Werknemers ergeren zich er meer aan en zoeken manieren om zich van die ruit te kunnen afzonderen. En verhuurders merken dat omdat de inrichting van vierkante meters anders moet worden. Leveranciers van meubilair zien een verhoogde vraag naar materiaal dat geluid absorbeert en in kleinere ruimtes past. Parallel daaraan is er de techniek. Draadloze verbindingen zijn nu op nog meer plekken gewenst dan voorheen.
De column van Arnoud haakt daar wonderbaarlijk goed op in. Ook EPOS ziet dat werknemers andere eisen stellen aan de werkplek en dat hun akoestisch welzijn een steeds belangrijkere rol speelt. Alleen al daarom drukt ITchannelPRO die column – en dat is een primeur – integraal af in deze editie.
Waarom goede audioapparatuur belangrijk is voor ons mentaal welzijn
Nu de meesten onder ons terug zijn van enkele weken vakantie die we in het gezelschap van vrienden of familie hebben doorgebracht, valt het pas echt op: in het bedrijfsleven verloopt communicatie steeds vaker via apparaten in plaats van face-to-face. En al lijkt dat niet altijd zo hard te verschillen, toch heeft dat een aanzienlijke impact. Hoe je het ook wendt of keert, het blijft namelijk een kunstmatig geluid dat zo in je hoofd binnenkomt. Bovendien is de kwaliteit niet altijd even bijzonder – dat kan aan de gebrekkige apparatuur liggen, maar bijvoorbeeld ook aan de internetverbinding. Het resultaat is in beide gevallen hetzelfde: vervorming, haperingen, storende achtergrondgeluiden, enzovoort. Onze hersenen proberen dat allemaal te verwerken, maar hebben daar vaak heel wat moeite mee. Het resultaat: fouten in de communicatie, vertragingen, stress en vooral vermoeidheid. Dat kan op termijn bijdragen aan het ontstaan van burn-out.
Akoestisch welzijn
Kortom: in dit tijdperk van hybride werken zijn het creëren van een kantooromgeving die ons akoestisch welzijn bevordert en het gebruik van de juiste audioapparatuur belangrijker dan ooit. Steeds meer bedrijfsleiders beginnen dat gelukkig te beseffen.
Bij EPOS willen we het natuurlijke geluid dat we al sinds mensenheugenis gewend zijn zoveel mogelijk benaderen. Daarom hebben we eerder dit jaar de IMPACT 1000 op de markt gebracht. Uniek aan dit toestel is dat het niet alleen omgevingsgeluiden wegfiltert – noise cancellation is namelijk niet nieuw – maar dat er nu ook op de microfoon filters zitten, waardoor er geen of nauwelijks achtergrondgeluiden bij de ontvanger terechtkomt.
Personeelsleden van een grote Europese bandenfabrikant hebben al een aantal van die nieuwe headsets in gebruik en die merkten dat ze zich op het einde van een dag vol calls veel frisser voelen dan met hun vroegere headsets. Een online meeting bijwonen terwijl een collega vlak naast je in een andere call zit: geen probleem, de filters zorgen ervoor dat iedereen alleen maar hoort wat men moet horen. Wil je toch met je collega’s in dezelfde ruimte communiceren terwijl je je headset nog op hebt, dan zet je gewoon de Talkthrough-functie even aan. Ook dat is een unieke functie op onze nieuwe headset.
Na de zomer gaan we bij EPOS volop aan de slag om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk mensen eens ondervinden hoe dat voelt, een online gesprek dat bijna even natuurlijk aanvoelt als een babbel met iemand die vlak naast je zit. Als je ons ziet op een beurs of een evenement in je buurt, kom dan eens langs en probeer het zelf eens. Je moet het horen om het te geloven. Of beter nog: je moet het net niet horen om te geloven.
Meer weten over EPOS? Mail dan naar sales-benelux@eposaudio.com.
(dit artikel verscheen eerder in ITchannelPRO magazine 2023-05)