Storm Éowyn komt in de Britse en Ierse pers uitgebreid aan bod. Op TV, radio en in de krant gaat het niet alleen om de krachtigste windstoten die ooit gemeten zijn. De schade die is aangericht en herstelwerkzaamheden staan – terecht – veel meer in de schijnwerpers. De berichtgeving daarover is leerzaam voor wie te maken heeft met BC of klantcommunicatie
De beelden van de storm en schade zijn ook in Nederland getoond. Mogelijk hebben lezers van ITchannelPRO bij het zien proberen in te schatten wat de schade aan IT en telecom infra zal zijn. Er is online gelukkig het nodige te vinden. Zoals wel vaker is er goed nieuws en slecht nieuws.
Bekende plekken
Het goede nieuws is dat de meeste schade is ontstaan op bekende zwakke plekken. Dat bomen omwaaien en op bovengrondse telefoonkabels vallen was verwacht. Niet leuk voor wie daardoor offline gaat, maar schade die in lijn met de verwachtingen is laat zich sneller herstellen.
Er zijn betrekkelijk weinig meldingen over schade aan verdeel- of wijkkasten met telco infra door bomen, waterschade wordt wel genoemd en dat viel te verwachten. Dat ergens antennes zijn omgewaaid is niet te vinden. Ook dat zou je goed nieuws kunnen noemen.
Toch is bijna een week later op de nodige plekken nog steeds geen connectiviteit. Hoe komt dat en waarom is dat allemaal de categorie “slecht nieuws�
Slecht nieuws
Voor veel bewoners is het een koude douche geweest te moeten vaststellen dat zonder stroom er al heel snel ook geen vast of mobiel internet meer beschikbaar is. Het roaming via andere netwerken en zo mobiel online blijven werkt niet als de masten in een gebied geen stroom hebben en de accu’s voor noodstroom leeg zijn of ontbreken.
Voorbereiden op black-out
De schade aan het stroomnet is beduidend groter dan aan de telco infra. De infra gebruikers kunnen zelf geen actie ondernemen, want het is de aansluiting van de telco die getroffen is. Het is afwachten of de regering, de toezichthouder of een andere instantie zal komen met adviezen hoe burgers zich beter kunnen voorbereiden op de gevolgen van een stroom black-out op het telefoon en internet.
UPS
Tussen alle items die tijdens en na Éowyn zijn verschenen en hinten op schade of overlast zit trouwens wel een heel vervelende melding. Ergens in Schotland heeft het wegvallen van de stroom door Éowyn geleid tot het automatisch inschakelen van het meervoudige noodstroomsysteem. Dat is door de belasting vervolgens doorgebrand. Door het slechte weer was er geen zicht op het tijdig kunnen leveren van een nieuw systeem. Klanten van dat bedrijf, een FttH provider hadden thuis of op kantoor wel stroom, maar het internet was zo dood als een pier. Daar sta je dan met de business continuity draaiboek ….
(Foto: Copernicus Sentinel data 2025, Attribution)