De GVB, het OV bedrijf van Amsterdam is begonnen met het ontmantelen van 121 oplaadautomaten, die door EOL van de software al na 7 jaar onbruikbaar zijn.
In de regio Amsterdam kunnen reizigers met het OV naast de bekende universele gele oplaadautomaten ook gebruik maken van een model dat alleen in deze regio voorkomt. Het is natuurlijk al bijzonder dat het vervoersbedrijf met een eigen oplossing te komen, terwijl de gele machines op heel veel plaatsen te vinden zijn.
Helemaal apart is dat het bedrijf nu zonder fatsoenlijke communicatie naar de klanten toe besluit de eigen machines te verwijderen. Met stickers wordt aangegeven dat de machines binnenkort weg zijn. Waarom dat is, daarover zwijgt men in alle talen. Online communicatie zal lang niet iedere reiziger opvallen.
EOL
De lokale pers weet wel waarom dat gebeurt: de software voor het pinnen is EOL verklaard. Updates of alternatieve software gaan niet komen. Het weghalen en daarna vernietigen van de automaten heeft een kostenplaatje waarover niemand iets zegt.
Na 7 jaar
Deze case is daarom weer een mooi onderwerp voor bij de koffiemachine. Wat is hier allemaal fout gegaan en waarom blijven overheidsdiensten voor oplossingen kiezen die totaal niet toekomstbestendig zijn? De aanbesteding startte in 2017 en twee jaar later kwamen de eerste automaten op straat. Een levensduur van 7 jaar voor dit soort infra is te kort. Het valt ook totaal niet te rijmen met de groene, duurzame ambities van deze lokale overheidsdienst.
(de opmerking dat deze machines op Windows10 draaien dat niet meer wordt ondersteund bleek niet te kloppen en als grap bedoeld te zijn. Dat OS is namelijk nog te nieuw)