Eni Plenitude is een Italiaanse leverancier van elektriciteit en gas. Het bedrijf liet een maand terug te weten naar de beurs te willen gaan. Die melding past niet goed bij een melding van de AVG toezichthouder. Die legde kort daarop het bedrijf een boete op van 6.419.631 Euro wegens “promotionele telefoontjes zonder toestemming van de betrokkene” – irritante callcenter spam dus.
Steekproef en bingo
Steekproefgewijs is gekeken naar de werving van nieuwe klanten in een willekeurige week. Dat was een schot in de roos. Van de 747 afgesloten contracten kon Eni in 657 gevallen op geen enkele wijze aantonen dat het telefoonnummer op een legale wijze was verkregen. Het bedrijf verschool zich achter onderaannemers, callcenters en andere smoezen om de verantwoordelijk te ontlopen.
Veel indruk maakte dat niet, het heeft zelfs boeteverhogend gewerkt. De toezichthouder heeft bij gebrek aan enig geloofwaardig tegenbewijs vastgesteld dat op deze manier per jaar meer dan 32.000 contracten op illegale wijze tot stand zijn gekomen. Dat is een aanzienlijk deel van de groei die het bedrijf heeft gerapporteerd om toekomstige aandeelhouders te paaien.
Excuses
De opgelegde boete is, dat mag duidelijk zijn, zeer fors. Daarnaast moet het bedrijf misleide klanten in een brief informeren over de misstanden en daarvoor excuses aanbieden. De tekst moet vooraf worden goedgekeurd door de toezichthouder. Detail: omdat er sprake is van bewuste misleiding mogen deze klanten ook opzeggen. De totale kosten voor Eni zullen dus wel nog verder oplopen.
Niet legaal was bekend
Naast de hoogte van deze boete is er nog iets anders dat deze zaak kenmerkt. Het gaat om grootschalig gebruik van gegevens waarvan bekend was dat ze niet legaal waren. Als in Nederland de AVG handhaving daar ook beter naar zou kijken was het hier snel gedaan met de overlast. Niemand kan zich zulke boetes permitteren, de verzekering betaalt ze niet en de hoofdelijke aansprakelijkheid is niet ver meer.