• Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Contact
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten

Enreach 1Banner_Marieke_Bita Capestone Capestone-1144x350 C-IT community

‘Energie verkopen is lucratief voor telecomresellers’

18-12-2020
Deel op LinkedinDeel op FacebookDeel via WhatsappDeel via mail

Kikker Energie is een nieuwe speler op de energiemarkt. Het bedrijf is dit voorjaar opgericht en groeit op basis van een 100 procent indirect model. Waarom is dat relevant voor TBM? Kikker biedt nu energie aan in een wholesale-model aan telecomresellers en wil zijn partnernetwerk fors uitbreiden. “Energie als dienst past heel goed in het portfolio van telecomresellers”, zegt directeur René Bandsma. 

Telecom en energie zijn volgens directeur René Bandsma van Kikker Energie nauw verweven: “Telecom en energie zijn allebei commodity’s, daar kunnen we gewoon eerlijk over zijn”, zegt René. “Juist dat maakt ze zo interessant voor resellers. En in de telecom is men gewend om per cent per minuut te verkopen dus dat sluit aan bij hoe energie werkt. We geven geen cadeautjes zoals energiebedrijven doen, maar bieden structureel lage tarieven. Geen hit en run dus. Dat staat me tegen.” René heeft ook een relatie met de telecomsector. Hij kocht samen met zijn compagnon in 2005 het breedband bedrijf Xenosite, dat vervolgens in 2017 verkocht is aan Voiceworks. En sinds 2013 hebben ze het bedrijf wauwau dat glasvezelinfrastructuur aanbiedt.

De link tussen telecom en energie verkopen is volgens hem snel gemaakt. René: “Bedrijven zouden de inkoop van hun telecom en energie graag onder één dak willen brengen, maar dat is nog niet gemeengoed. Het voelt logisch voor ze om dit op één plek in te kopen. En omgekeerd is het voor telecomresellers een heel logische gedachte om hun portfolio uit te breiden met energiediensten. Het is makkelijk en het kan een interessante marge opleveren. Bovendien hoeven ze zich er bij ons totaal geen zorgen over te maken dat we op hun klanten azen want wij hebben geen directe verkoop en werken 100 procent met het kanaal.” 

Slimme meters  

Overigens voorziet René ook ontwikkelingen in de telecomsector die het voor resellers niet alleen relevant, maar misschien zelfs wel noodzakelijk maken om ook om zich heen te kijken. “Het is niet meer zo eenvoudig als tien jaar geleden. Steeds meer regeldruk en dalende tarieven maken het moeilijker om als telecomreseller een goede boterham te verdienen. Resellers moeten veel inkopen en tegen lagere marges verkopen. Het aantal operators neemt af en er is een concentratie rond een paar grote telco’s wat negatief uitpakt voor telecomresellers”, denkt hij.

“Energie als extra dienst maakt het weer leuk omdat resellers meer waarde kunnen halen uit hun bestaande klanten met een dienst die de andere operators niet kunnen bieden. Bovendien kun je leuke innovatieve oplossingen bedenken met bijvoorbeeld slimme meters die natuurlijk ook weer connectiviteit vereisen. En dat is dan ook weer een leuke upsell. Want laten we eerlijk zijn, dat soort innovaties komen uit de telecom– en niet uit de energiesector.” 

Beheerportal 

Van zijn ervaring met de VoIP-diensten van Xenosite heeft René geleerd dat partners en resellers moeten worden ontzorgd bij het beheren van klanten. Daarom heeft hij in eigen beheer een portal laten ontwikkelen waarmee resellers hun klanten kunnen onboarden, provisionen en factureren. Uiteraard kunnen ze ook de aansluitingen op vestigingen en locaties toevoegen of wijzigen.

De portal wordt geleverd met een skin waarmee resellers hun eigen logo en huiskleuren kunnen instellen. Eigenlijk komt de portal zo uit de wereld van wholesale–telecomaanbieders. René: “Het mooiste is dat onze partners de tarieven van abonnementen zelf op maat kunnen instellen op basis van hun relatie met klanten. Willen ze bij de ene klant wat meer marge per KWh elektriciteit of kuub gas, kan dat. Als ze een klant wat korting gunnen omdat die al jaren bij ze is, kunnen ze dat ook instellen.” 

‘Energiebedrijven zijn agressief en opdringerig’

Overstap 

Aan het verhaal van René te horen, lijkt het dat hij meer dan content is met zijn overstap van de telecom- naar de energiebranche. “De overstap was deels ingegeven door irritatie over de manier waarop energiebedrijven verkopen. Agressief en opdringerig. En altijd op momenten dat het niet uitkomt. Wij willen het vooral anders doen. In onze visie is de manier waarop telecomresellers verkopen veel prettiger en dat vinden bedrijven fijn”, denkt René.

“Omgekeerd is energie interessant als dienst voor telcomverkopers. Zij zijn al jaren gewend om op een eerlijke manier advies te geven, geven goede service, weten wat facturering is en hebben een vertrouwensband met een grote groep klanten. Ze zullen de klantrelatie niet gauw schaden door woekerwinsten te vragen. En nu dat we resellers die mogelijkheden geven, verwacht ik dat veel bedrijven tegen hun telecompartner zullen zeggen ‘regel jij de energie ook maar’. Tot slot zie ik gewoon heel weinig innovatie in de energiemarkt. Wat in de energiesector wordt gezien als innovatie, heet in de telecombranche gewoon productontwikkeling. Kikker kan daar dus een bijdrage aan leveren en dus is er voor ons nog een wereld te winnen.” 

‘Telecomresellers verkopen veel prettiger’ 

Tags: telecomtelecomresellers

GerelateerdeBerichten

Telecom roept op tot samenwerking bij Defensie-oefeningen die radiosignalen verstoren

2025/07/23
telefoon

Telecom en digitale soevereiniteit

2025/06/12
Volgend bericht
homeoffice - thuiswerken - werkplek

De werkplek in 2021 – wat moet het IT kanaal weten

Uitgelichte Vacatures

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Business Administration Specialist

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Inside Sales Executive

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Pre Sales Engineer

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

Upcoming Event

NLconnect Breeduit Jaarcongres 2025

11-09-2025 - 20:00

Vision Unfold

23-09-2025 @ 13:00 , more

Smart Living Society: slimmer en vitaal thuiswonen

24-09-2025 - 19:30

Omada Solution X Partner Event 2025

10-09-2025 - 15:00

European Resilience Summit – Den Haag

14-10-2025 @ 10:00 , more
View All Events
Bekijk alle evenementen
itchannelpro logo

ITchannelPRO is hét kennisplatform voor de circa 10.000 Telecom en IT-business partners en geldt als de primaire informatiebron in het IT-kanaal in Nederland.

Overige publicaties
Circulaire IT
DatacenterWorks
InfosecurityMagazine
CloudWorks
Business & IT

Over ITchannelPRO

  • Over ITchannelPRO
  • Tip de redactie
  • Adverteren en contentmarketing
  • Nieuwsbrief
  • Abonneren
  • Adreswijziging doorgeven
  • Contact

Contact

Varenmeent 5
1218 AN Hilversum

035 204 1000
info@itchannelpro.nl

ITchannelPRO is onderdeel van LuteijnMedia BV

  • Privacybeleid
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Colofon

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon

Altijd op de hoogte blijven?

Wil je niks missen? We houden je dagelijks op de hoogte van het laatste nieuws! Je kunt je aanmelden voor onze nieuwsbrieven door het formulier in te vullen.

Wil je de nieuwsbrief uiteindelijk toch niet meer ontvangen? Geen probleem! Je kunt je op elk moment weer afmelden.

Inschrijven
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • ‘Integratie Teams en Xelion geeft keuzevrijheid’
  • ‘Partners zijn de belangrijkste schakel’
  • Aboneren CloudWorks
  • Aboneren InfoSecurity Magazine
  • Abonneren
  • Abonneren Datacenter works
  • Adreswijziging doorgeven
  • Adverteren en contentmarketing
  • Adverteren in ITchannelPRO Magazine #1
  • bedankt voor het aanmaken van contact
  • Bedankt voor het aanmaken van een bericht
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuw evenement
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuwe vacature
  • Bedankt voor het abonneren op de nieuwsbrief
  • Bedankt voor het abonneren op ons Magazine
  • Bedankt voor het adverteren
  • Bedankt voor het tippen van de redactie
  • Bedankt voor het wijzigen van uw adres
  • Bedrijf
  • Bedrijf toevoegen
  • Bedrijvengids
  • CEO Jean-Paul Weterings van Exertis Benelux over Microsoft Teams:
  • Circulaire-IT magazine
  • Cloudworks magazine
  • Colofon
  • Compliant en veilig met Microsoft Teams
  • Contact
  • Cookie verklaring
  • Datacenter works magazine
  • De Nationale CyberSecurity Monitor 2020
  • Digitaal dossier
    • Benieuwd naar het ecosysteem van MS Teams?
    • Deelnemen aan het digitaal dossier rondom Circulaire IT?
  • Digitale telecomorganisatie
  • Disclaimer
  • Evenementen
  • Evenementen
  • Event Archive Item
  • Event Detail
  • GD Archive Item
  • Grote vraag naar Adoptify-ondersteuning van Microsoft 365 en MS Teams
  • Home
  • InfoSecurity Magazine
  • ITchannelPRO magazine
  • Jabra Evolve2-headsets zetten de nieuwe standaard
  • Locatie
  • Logitech & Microsoft: al veertig jaar een goed huwelijk
  • lorem20254
  • Lydis met Yealink koploper in MS Teams-hardware
  • Magazines
  • Nieuwsbrief
  • Nuvias UC; specialist bij uitstek
  • Over ITchannelPRO
  • Plaats een vacature
  • Place Archive Item
  • Place Detail
  • Places
  • Poly: de kracht achter waardevol menselijk contact en samenwerken​
  • Privacybeleid
  • Stapsgewijs overstappen van Skype for Business naar MS Teams is noodzaak
  • Start-up Anyroute biedt resellers platform met telefonie via Microsoft Teams
  • Telefonie of communicatie, het is een groot verschil
  • Terms and Conditions
  • ThemaTeam stelt het werkveld en de belevingswereld van medewerkers voorop
  • Tip de redactie
  • Vacature dashboard
  • Vacatures
  • Video
  • Visie Mark Meerbeek van Ditox op toekomst van (samen)werken
  • Voice-DNA voor de digitale werkplek
  • Whitepaper Nieuwe rol van het dealerkanaal in online marketing en sales
  • Wijzigen
  • Zoekpagina

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon