En weer stoppen fabrikanten de cloud ondersteuning

Toeval of wil men zo de CRA ontwijken

Bose maakt bekend dat de app voor SoundTouch luidsprekers en functies waarvoor de cloud nodig is worden verwijderd. Een week eerder kwam Vorwerk met de melding dat – in tegenstelling tot eerdere toezeggingen – de cloud ondersteuning voor de Neato robot stofzuigers volgend jaar al ophoudt.

robotstofzuigerTwee berichten in een week over consumentenproducten die zonder cloud ondersteuning minimaal tot zelfs geheel niet werken. Ook nu weer zullen gebruikers teleurgesteld zijn en zich afvragen of zozeer afhankelijk zijn van een app of cloud wel zo’n goede beslissing was.

Voor een andere groep is deze case om een andere reden interessant. Juristen en toezichthouders kunnen zich over deze cases buigen om antwoord te vinden op de vraag of de met het kappen van de functionaliteit wel kan (trefwoord: nonconformiteit).

Consumenten die een product kopen mogen daar verwachtingen aan stellen. De wettelijke garantietermijn helpt ze daarbij, want als iets binnen twee jaar defect gaat dan zal de verkoper moeten zorgen voor herstel. Afhankelijk van het type product en de positionering van verkoperen fabrikant is het soms mogelijk tegen betaling of registratie die termijn te verlengen.

ACM voorlichting

De meeste consumenten zien als het om garantievoorwaarden en termijnen gaat echter door de bomen het bos niet meer. Dat ACM afgelopen maand op het centraal station van Utrecht een pop-up winkel heeft ingericht met als doel consumenten te informeren over het complexe onderwerp garantie is meer dan een ludieke actie. Het aantal vragen en klachten over dit onderwerp bij de toezichthouder neemt sterk toe en dat noopt zchtbaart tot actie.

Maar wat blijft er staan van een garantie als de fabrikant de stekker uit de cloud trekt? De verkoper kan daar weinig aan veranderen, de importeur evenzo. De consument staat machteloos. Wie wel iets zou kunnen bereiken is of een consumentenorganisatie of een toezichthouder.

CRA

In de EU is wetgeving ( CRA) die fabrikanten en andere partijen in de toeleveringsketen dwingt hardware een bepaalde periode te ondersteunen. Handhaving gaat plaatsvinden per eind 2027. Dus het zou ook maar kunnen dat we de komende periode het gedrag van Bose, Vorwerk vaker gaan zien. Nu kunnen ze nog redelijk straffeloos de boel uitzetten.

Mobiele versie afsluiten