Bose maakt bekend dat de app voor SoundTouch luidsprekers en functies waarvoor de cloud nodig is worden verwijderd. Een week eerder kwam Vorwerk met de melding dat – in tegenstelling tot eerdere toezeggingen – de cloud ondersteuning voor de Neato robot stofzuigers volgend jaar al ophoudt.
Voor een andere groep is deze case om een andere reden interessant. Juristen en toezichthouders kunnen zich over deze cases buigen om antwoord te vinden op de vraag of de met het kappen van de functionaliteit wel kan (trefwoord: nonconformiteit).
Consumenten die een product kopen mogen daar verwachtingen aan stellen. De wettelijke garantietermijn helpt ze daarbij, want als iets binnen twee jaar defect gaat dan zal de verkoper moeten zorgen voor herstel. Afhankelijk van het type product en de positionering van verkoperen fabrikant is het soms mogelijk tegen betaling of registratie die termijn te verlengen.
ACM voorlichting
Maar wat blijft er staan van een garantie als de fabrikant de stekker uit de cloud trekt? De verkoper kan daar weinig aan veranderen, de importeur evenzo. De consument staat machteloos. Wie wel iets zou kunnen bereiken is of een consumentenorganisatie of een toezichthouder.
CRA
In de EU is wetgeving ( CRA) die fabrikanten en andere partijen in de toeleveringsketen dwingt hardware een bepaalde periode te ondersteunen. Handhaving gaat plaatsvinden per eind 2027. Dus het zou ook maar kunnen dat we de komende periode het gedrag van Bose, Vorwerk vaker gaan zien. Nu kunnen ze nog redelijk straffeloos de boel uitzetten.