Weinigen in Nederland zullen Markus Haas kennen. Ondanks het feit dat hij al jaren aan het roer staat van de Duitse telecomaanbieder, heeft hij zich zelden laten zien op internationale beurzen en congressen. Daar heeft hij binnenkort in iedere geval alle tijd voor, want de raad van bestuur heeft zijn contract voortijdig beëindigd.
De ceo van een telecomaanbieder, en dan ook nog een die er al sinds 2017 zit, moet het dus echt heel bont gemaakt hebben. Inderdaad is dat geval en wat nu volgt is in Nederland nog nooit voorgekomen.
MVNO leverancier
Telefónica Deutschland, dat grotendeels is opgebouwd uit de klantenbase van O2 en e-Plus, heeft een ijzersterke positie als leverancier van MVNO’s. Onder eigen naam en als MNO is het de derde speler op de Duitse markt na Deutsche Telekom en Vodafone. Het verschil tussen de nummers 2 en 3 was, alle MVNO deals meegerekend, niet heel erg groot.
Dat is in minder dan een jaar veranderd. Telefónica leverde altijd de simkaarten aan 1&1. Dat bedrijf is niet alleen een MVNO maar ook 5G licentiehouder. Het bouwt een eigen netwerk gebaseerd op O-Ran. Technisch zeer interessant, maar dat is een ander verhaal.
1&1 is voornemens alle klanten (meer dan 12 miljoen) naar het eigen 5G netwerk te migreren. Een volkomen logisch proces. De 3G/4G MVNO simkaarten die het van Telefónica afneemt zullen dus op termijn niet meer nodig zijn. Maar tot die tijd moeten de 1&1 klanten wel kunnen bellen en internetten in de gebieden waar nog geen 1&1 masten staan of voor de klanten zonder 5G device.
Telefónica en 1&1 hadden hiervoor een roamingdeal voor alle 12 miljoen 1&1 gebruikers. Hadden, want een jaar terug maakte 1&1 bekend een deal met Vodafone gesloten te hebben. Per Q3 van dit jaar krijgen de eerste klanten een nieuwe sim kaart.
De helft
Er is het nodige verschenen over de hoe en waarom van deze deal. Dat Markus Haas heeft zitten slapen of verkeerd heeft onderhandeld, daarover verschillen de meningen. Feit is dat onder zijn leiding de Duitse vestiging van de Spaanse telecom gigant de helft (!) van het aantal directe en indirecte gebruikers is kwijtgeraakt. Op gelijk niveau komen als de nummer twee of die zelfs inhalen is daarmee onmogelijk geworden.
Een klant kwijtraken, dat overkomt iedereen. Een grote klant waarschijnlijk ook. Maar als je door het vertrek van een klant bijna 50 % van je omvang verliest dan heb je een probleem. En dan kan het persbericht nog zo hypercorrect zijn geformuleerd – iedereen snapt wat er is gezegd: “Markus, daar is de deur”.